Όχι.
Δυστυχώς, δεν θα τα καταφέρω.
Ευχαριστώ πολύ, αλλά δεν μπορώ να το δεχτώ.
Δεν θα το κάνω τώρα αυτό.
Οι περισσότερες γυναίκες δυσκολευόμαστε με τις παραπάνω προτάσεις και κυρίως με την μικρή λέξη «όχι». Θέλουμε να είμαστε οι καλύτερες. Σε όλα. Με όλους. Αν είστε ελεύθερη επαγγελματίας ή βρίσκεστε σε μία υψηλόβαθμη θέση σε μία εταιρεία και ειδικά εάν αυτή την περίοδο εργάζεστε από το σπίτι, τότε πολύ πιθανό οι παραπάνω φράσεις να σας δυσκολεύουν ακόμη περισσότερο.
Ενδεχομένως να σκέφτεστε «γιατί να μην απαντήσω σε αυτό το email που μου έστειλε ο πελάτης μου στις 9μ.μ., αφού θα μου πάρει μόλις ένα λεπτό» ή «ας απαντήσω στα τηλεφωνήματα που μου κάνει ο εργοδότης μου κάθε Κυριακή, ούτως ή άλλως δεν έχω και πολλά να κάνω αυτή την περίοδο».
Λέτε στον εαυτό σας «ας καθίσω να δουλέψω το βράδυ, αντί να χαλαρώσω, αφού δεν έχω κανονίσει κάτι» ή «φυσικά και μπορώ να πηγαινοφέρνω τα παιδιά μου στις δραστηριότητές τους ανάμεσα στα meetings μου και ενώ έχω να σιδερώσω δύο πλυντήρια ρούχα, θα προλάβω!».
Τι καταφέρνετε με αυτόν τον τρόπο;
Το τέλος της εβδομάδας σας βρίσκει εξουθενωμένες, κουρασμένες τόσο σωματικά, μα κυρίως ψυχολογικά, με το χειρότερο να είναι οι ενοχές που στέκονται επάνω από όσα δεν προλάβατε ακόμη μία φορά να ολοκληρώσετε. Πράγματα σημαντικά για εσάς, που άλλες φορές αφορούν την προσωπική σας ζωή, την οικογένειά σας, τον εαυτό σας ή τη δουλειά σας και τελικά σας προκαλούν άγχος, θλίψη, burn out, ένταση, δυσλειτουργικές σχέσεις και απουσία αυτό-φροντίδας.
Γιατί οι γυναίκες δυσκολευόμαστε να βάλουμε όρια στην εργασία μας;
Αν βάζαμε, άλλωστε, θα μας βοηθούσε να αποκτήσουμε αυτή την «ισορροπία» που τόσο λαχταρούμε! Τι μας εμποδίζει, λοιπόν;
Σύμφωνα με έρευνες δύο είναι οι πιο βασικοί λόγοι:
- Οι γυναίκες φαίνεται να αμείβονται σχεδόν 20% χαμηλότερα από έναν άνδρα στην ίδια θέση ή στον ίδιο ρόλο με εκείνες (Bureau of Labor Statistics survey). Αυτό έχει συχνά ως αποτέλεσμα, οι πρώτες να αισθάνονται ότι χρειάζεται να καταναλώσουν περισσότερες εργατοώρες, προκειμένου να έρθουν στο ίδιο επίπεδο, ή από φόβο να μην πέσουν χαμηλότερα!
- Έρευνες που εξετάζουν την κοινωνική συμπεριφορά, έχουν επανειλημμένως διαπιστώσει πως η δυσκολία των γυναικών να απαντήσουν «όχι» οφείλεται στην ανατροφή τους ως «people pleasers» μέσα από κάθε ρόλο που αποκτούν καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους: κόρη, αδερφή, σύντροφος, υπάλληλος, σύζυγος, μητέρα κτλ. Μας μαθαίνουν περισσότερο τη σημαντικότητα του να είσαι «εξυπηρετική» και «πρόθυμη», παρά «αυτόνομη» και «αυτάρκης». Μας τονίζουν τη φροντίδα προς τους άλλους ως ανιδιοτελή πράξη και σχεδόν υποχρέωση, αφήνοντας να εννοηθεί ότι όταν αυτή κατευθύνεται προς τον εαυτό είναι το λιγότερο, εγωιστικό.
Όπως όμως, λέει μία αεροσυνοδός: πρέπει πρώτα να φορέσουμε τη δική μας μάσκα οξυγόνου, για να βοηθήσουμε τους γύρω μας. Γιατί αν δεν θέσουμε όρια στη ζωή μας, με τον ίδιο τρόπο θα «καταπατηθεί» και η εργασία μας – κι αυτό είναι μόνο δική μας ευθύνη να κάνουμε.
5+1 τρόποι να θέσετε αποτελεσματικά τα όριά σας
1. Ορίστε ώρες εργασίας
Οι ώρες που εργάζεστε δεν αφορούν μόνο αυτές που βρίσκεστε στο γραφείο ή στην επιχείρησή σας, αλλά και εκείνες που ασχολείστε με την εργασία σας – ακόμα κι αν αυτό συμβαίνει σε επίπεδο σκέψης.
Αποφασίστε ποιες συγκεκριμένες ώρες της ημέρας θα ασχολείστε και θα σκέφτεστε για τη δουλειά σας και αφού φτάσετε στο τέλος του ωραρίου σας, κλείστε την «πόρτα».
Χρειάζεται να προστατεύσετε την προσωπική σας ζωή από οποιονδήποτε απαιτεί την προσοχή σας: πελάτες, εργοδότης, manager, συνάδελφοι κτλ. Άλλωστε όλοι γνωρίζουμε ότι κανένας δεν μπορεί να εργάζεται 24/7 και να είναι χαρούμενος, ικανοποιημένος και πλήρης!
#extratip: Φροντίστε να επικοινωνήσετε ξεκάθαρα τις ώρες που μπορούν να σας βρίσκουν διαθέσιμες οι άνθρωποι που συνδέονται μαζί σας επαγγελματικά. Αν είστε ελεύθερη επαγγελματίας δημοσιεύστε μέσα από κάθε κανάλι επικοινωνίας τις ώρες που θα είστε ενεργή, ενώ εάν εργάζεστε σε μία επιχείρηση αποφασίστε ποιες ώρες θα είναι κλειστό το εταιρικό σας τηλέφωνο.
2. Αναλάβετε την ευθύνη
Εάν οι άνθρωποι του επαγγελματικού σας περιβάλλοντος επικοινωνούν μαζί σας οποιαδήποτε ώρα της ημέρας, ας είμαστε ειλικρινής – εσείς ευθύνεστε για αυτό. Αναγνωρίστε το και ξεκινήστε κάνοντας reboot με νέες συνήθειες που θα προστατεύσουν την προσωπική σας ζωή και θα μειώσουν αυτά τα περιστατικά.
Μερικά από τα παρακάτω tips μπορεί να σας φανούν αρκετά βοηθητικά:
- Αγοράστε μία δεύτερη συσκευή και προσθέστε ένα νούμερο που θα χρησιμοποιείτε μόνο για επαγγελματικούς σκοπούς ακολουθώντας πάντα το Νο 1 – αποφασίζοντας, δηλαδή, ποιες ώρες θα είναι ανοιχτό και ποιες κλειστό.
- Αν δεν επιθυμείτε να σας ενοχλούν τηλεφωνικά, αφαιρέστε τον αριθμό σας από το site σας. Άλλωστε, ο κόσμος πλέον είναι εξοικειωμένος με την online επικοινωνία και φαίνεται πως συχνότερα επιλέγουν τα μηνύματα ή τα emails από την παραδοσιακή επικοινωνία.
- Μην παγιδεύετε τον εαυτό σας λόγω των ενοχών, να τσεκάρει τα emails μέχρι λίγο πριν πέσετε για ύπνο και ειδικά να αισθάνεστε την υποχρέωση να απαντήσετε αμέσως! Επιλέξτε μόνο δύο φορές την ημέρα που σας εξυπηρετούν και δείτε ό,τι νέο και σημαντικό έχετε, ενώ ορίστε ένα maximum χρόνου που δίνετε στον εαυτό σας για να απαντήσετε (π.χ. εντός 24 ωρών).
3. Ξεκινήστε να λέτε «όχι»
Γνωρίζω πως αυτό ίσως είναι το πιο δύσκολο από όλα, όμως είναι από τα σημαντικότερα βήματα για να προχωράτε προς τα εμπρός κι όχι προς τα πίσω στην επαγγελματική σας ζωή.
Φροντίστε κάθε φορά που σας ζητείται κάτι να σκέφτεστε κατά πόσο την στιγμή που απαντάτε «ναι» σε κάποιον, λέτε «όχι» στον εαυτό σας, σε κάποια αξία σας, σε κάτι που είναι σημαντικό για εσάς.
#extratip: Διεκδικήστε περισσότερο χρόνο προτού απαντήσετε, ώστε να μην αισθανθείτε αρχικά ότι θα έρθετε σε δύσκολη θέση, αρνούμενη οτιδήποτε αναμένεται από εσάς. Όταν κάποιος σας ζητά κάτι, δεν χρειάζεται να απαντήσετε αμέσως. Πείτε του ότι θα του απαντήσετε μόλις τσεκάρετε το πρόγραμμά σας - τότε αποφασίστε αν αυτό που σας ζητήθηκε αξίζει την προσοχή και τον χρόνο σας.
Θα μπορούσε να το κάνει κάποιος άλλος; Θέλετε να το κάνετε; Πρέπει να το κάνετε;
Μειώνοντας τις δραστηριότητες που δεν έχουν ιδιαίτερη αξία για εσάς και τη δουλειά σας, θα καταλήξετε να έχετε περισσότερο χρόνο για αυτά που είναι πραγματικά σημαντικά για εσάς.
4. Θέστε προτεραιότητες
Οι προτεραιότητες και οι αξίες σας παίζουν εξαιρετικά σημαντικό ρόλο στα όρια που χρειάζεται να θέσετε για να εξελιχθείτε και να επιτύχετε επαγγελματικά. Είτε αυτές αφορούν την οικογένεια, είτε τα χρήματα ή έναν συνδυασμό αυτών των δύο είναι σημαντικό να λειτουργείτε με τέτοιο τρόπο στην καθημερινότητά σας που να επιτρέπει να ζείτε με βάση όσα είναι για εσάς σημαντικά.
Κάντε μία λίστα με όσα επιθυμείτε να έχετε εργασιακά και προσωπικά ή δεν θέλετε να θυσιάσετε και ορίστε μία σειρά από κανόνες/συμπεριφορές που θα σας επιτρέπουν να τα προστατεύετε.
Αυτοί οι κανόνες θα μπορούσαν να είναι να εργάζεστε μέχρι μία συγκεκριμένη ώρα, να διεκδικείτε δύο ώρες την εβδομάδα για την προσωπική σας χαλάρωση με δραστηριότητες όπως ένα μασάζ ή την περιποίηση δέρματος με μάσκες ομορφιάς, ένα εβδομαδιαίο ραντεβού με φίλες για brunch ή με τον σύντροφο σας για δείπνο κάθε Σάββατο.
Φροντίστε οι κανόνες να αφορούν τόσο ζητήματα που έχουν ιδιαίτερη σημασία για εσάς προσωπικά, όσο και επαγγελματικά, ενώ μην ξεχνάτε κάθε φορά που χρειάζεται να κάνετε κάτι να ανατρέχετε σε αυτήν, ρωτώντας τον εαυτό σας:
«Διακινδυνεύω ή εξυπηρετώ κάποιο από αυτά αν το κάνω;»
5. Ορίστε τους στόχους-σημεία αναφοράς της εβδομάδας
Όλοι γνωρίζουμε πως το να θέτεις στόχους σε βοηθά να εξελιχθείς, να επιτύχεις, να γίνεις καλύτερος από τον εαυτό σου, όπως ήταν χθες. Σε ζητήματα ορίων, ο εβδομαδιαίος στόχος λειτουργεί ως σημείο αναφοράς προκειμένου να μας βοηθήσει να οργανώσουμε τις ημέρες μας ανάλογα.
Επιλέξτε τι θέλετε να πετύχετε κάθε εβδομάδα – π.χ. να περάσετε περισσότερο χρόνο με την οικογένειά σας ή να ξεκουραστείτε ή να κλείσετε έναν σημαντικό πελάτη- και προγραμματίστε την κάθε σας ημέρα και δραστηριότητα με βάση αυτό. Έτσι, και οι ημέρες σας αποκτούν σκοπό, αλλά ό,τι κάνετε καταλήγει απόλυτα ευθυγραμμισμένο με όσα έχουν σημασία για εσάς.
6. Αναπτύξτε ένα «σύστημα»
Μέσα στο πλαίσιο του να θέτετε και να διατηρείτε τα όρια σας, θα χρειαστεί να αναπτύξετε ένα σύστημα το οποίο θα σας βοηθήσει να διασφαλίσετε ότι μένετε σταθερές στις αξίες σας και τους στόχους σας.
Ένας πολύ ωραίος τρόπος είναι να εδραιώσετε τη συνήθεια του να οργανώνεται το πρόγραμμα της εβδομάδας από την προηγούμενη. Αυτό θα σας επιτρέψει να αξιολογήσετε πόσο αποτελεσματικά προγραμματίζετε τις ημέρες σας και ποια βήματα θα χρειαστεί να ακολουθήσετε την επόμενη φορά, ώστε να ευθυγραμμίσετε όσα κάνετε με τις προτεραιότητές σας.
Infο
Σπαθάρη Μαίρη
Organizational & Personal Growth Coach
Τηλ.: 6932846037
Εγγραφείτε στο GLOW Newsletter για περισσότερα νέα!