fbpixel

Search icon
Search
They are unique: Συνέντευξη με τους ταλαντούχους MI-RŌ
FASHION

They are unique: Συνέντευξη με τους ταλαντούχους MI-RŌ

Για τη σχεδιαστική τους φιλοσοφία και για όλα αυτά που κάνουν τα ρούχα τους ποθητά


Έχουν αποδείξει ότι αποτελούν ένα από τα πιο δυνατά δίδυμα στον χώρο της ελληνικής μόδας, με τις δημιουργίες τους να δέχονται τις πιο θετικές κριτικές, ακόμη και εκτός συνόρων. Καταφέρνουν εξίσου καλά να ενθουσιάζουν κάθε fashion lover, τόσο με τις μοναδικές prêt-a-porter όσο και με τις παραμυθένιες couture συλλογές τους. Το σίγουρο είναι, λοιπόν, ότι οι Δημήτρης Μαστρόκαλος και Γιάννης Ράπτης έχουν πολλά ακόμα να δώσουν και θα συνεχίσουν ακάθεκτοι να σημειώνουν μια αξιοθαύμαστη πορεία. Εμείς τους συναντήσαμε και συζητήσαμε μαζί τους για τη δουλειά τους, για τις πηγές της έμπνευσής τους, για όσα κάνουν τις δημιουργίες τους μοναδικές αλλά και για την καθημερινότητά τους ενώ μας αποκάλυψαν με τι θα είχαν ασχοληθεί επαγγελματικά, εάν δεν είχαν γίνει σχεδιαστές μόδας. 

dsc-1018.jpg
Haute Couture A/W 2017-2018

Το όνομα MI-RŌ θεωρείται ένα από τα πλέον αναγνωρισμένα στην ελληνική μόδα. Εσείς νιώθετε, πως έχετε φτάσει τον στόχο σας; Φυσικά και όχι! Κάποιοι στόχοι έχουν επιτευχθεί, αλλά δεν μπορεί κανείς να πει ότι μέσα σε 14 χρόνια καριέρας έχει επιτύχει όλους τους στόχους του. Πρέπει να κάνουμε πάρα πολλά πράγματα ακόμη, για να θεωρήσουμε τους εαυτούς μας επιτυχημένους. Έχουμε κι άλλους στόχους να κατακτήσουμε. Αλλιώς θα έπρεπε να τερματίσουμε εδώ.

Είστε γνωστοί και για τις εξαιρετικές couture συλλογές σας. Τι συνθέτει την υψηλή ραπτική για εσάς; Το σημαντικότερο -που αποτελεί και την διαφοροποίησή της από την pret-a-porter σειρά- είναι ότι σε μία couture συλλογή δεν ενδιαφέρει καθόλου η εμπορικότητα. Αφήνεις το μυαλό σου πιο ελεύθερο δημιουργικά, γιατί είναι πολύ πιο compact και conceptual σαν συλλογή και δεν είναι η βασική δουλειά του label, είναι συμπληρωματική. Έχεις στόχο να δώσεις μια αίσθηση της δημιουργικότητας και του οράματός σου. 

dsc-1061.jpg
Haute Couture A/W 2017-2018

Παρ' όλα αυτά, πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι για έναν σχεδιαστή να δημιουργεί couture συλλογές στην Ελλάδα; Τι ανταπόκριση έχουν στο δικό σας κοινό; Ευτυχώς, με τα χρόνια της πορείας μας υπάρχει αγοραστικό κοινό που μας ακολουθεί από τις αρχές και περιμένει με ανυπομονησία κάθε σεζόν την couture συλλογή και το show. Σκεφθείτε, υπάρχει πελατολόγιο που αγοράζει έστω και για το αρχείο του πράγματα, μόνο και μόνο γιατί θέλει να τα έχει. Kαι μπορεί να μην τα φορέσει ποτέ. Εξάλλου το brand ξεκίνησε αποκλειστικά με couture συλλογές, οπότε το πρώτο κοινό που αποκτήσαμε και «χτίσαμε» ήταν αυτό.

Από όλα αυτά που μου είπατε, λοιπόν, πώς θα περιγράφατε τη σχεδιαστική σας φιλοσοφία; Η αίσθηση που διαπερνά τη φιλοσοφία μας είναι ότι μας αρέσει να δημιουργούμε ρούχα ποθητά. Ρούχα με τα οποία μια γυναίκα να ταυτίζεται και να την κάνουν να αισθάνεται όμορφη. Αντίθετα, δεν μας νοιάζει καθόλου να μεταχειριστούμε μάταια στοιχεία εντυπωσιασμού.

dsc-1012.jpg
Haute Couture A/W 2017-2018

Μπορείτε να τη «συμπυκνώσετε» σε τρεις λέξεις; Θεωρούμε πως τα τρία στοιχεία που χαρακτηρίζουν την αισθητική μας είναι η θηλυκότητα, η έμφαση που δίνουμε στο σώμα σαν αναλογίες, ώστε να πετύχουμε την απόλυτη αρμονία στις φόρμες μας και το στοιχείο του κρυφού εντυπωσιασμού. Με την έννοια, ότι πρέπει να το δεις από κοντά ένα ρούχο μας, να το αγγίξεις, να το φορέσεις, για να καταλάβεις ενδεχομένως τις τεχνικές που έχει, τη μελέτη πίσω από αυτό που δεν υπερβάλει για να σε εντυπωσιάσει σε πρώτη ανάγνωση, αλλά κρύβεται σε στρατηγικές λεπτομέρειες που λειτουργούν διακριτικά αλλά καταλυτικά για το ρούχο.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Ποιες είναι οι πρώτες σκέψεις σας, πριν ξεκινήσετε τη δημιουργία μιας συλλογής; Η έμπνευση μπορεί να πυροδοτηθεί από πάρα πολλά πράγματα. Σχεδόν από τα πάντα. Από ένα βιβλίο, κάποιες πρώτες ύλες που θα δούμε, μια ταινία. Ακόμη και ο χώρος που θα επιλέξουμε για το επόμενό μας show μπορεί να «γεννήσει» συλλογή. Εξάλλου, θεωρούμε ότι τα ρούχα μας έχουν μια μορφή αρχιτεκτονικής. Για παράδειγμα, τα ball gowns που περπάτησαν την πασαρέλα στο τελευταίο show μας στο Ωδείο Αθηνών προέκυψαν από μια ιδέα που γεννήθηκε λόγω της αφαιρετικής παρουσίας του χώρου. Θέλαμε να κάνουμε κάτι που να πηγαίνει τελείως «κόντρα» σε αυτό.

ss18-03.jpg
Spring/Summer 2018

Η δουλειά σας έχει παρουσιαστεί και στο εξωτερικό. Τι ανταπόκριση είχαν οι συλλογές σας εκεί; Όταν είχαμε δείξει την πρώτη μας συλλογή μας στην Alta Roma, μας έγινε αμέσως πρόταση από μεγάλη μονάδα παραγωγής του εξωτερικού να συνεργαστούμε. Αλλά δεν το τολμήσαμε τότε. Τις τελευταίες σεζόν, όμως, έχουμε δραστηριοποιηθεί δυναμικά όσον αφορά την παρουσία μας εκτός συνόρων, χάρη στην pret-a-porter σειρά μας.

Εδώ και χρόνια συνεργάζεστε άψογα. Ποιο είναι το μυστικό αυτής της εξαιρετικής συνεργασίας; 

"Ο ένας συμπληρώνει τον άλλο. Σε διάφορους τομείς. Και επίσης ο ένας ή ο άλλος κάνει πίσω, όπου χρειάζεται"

ss18-26.jpg
Spring/Summer 2018

Περιγράψτε μας εν συντομία τη μέρα σας. Η μέρα μας επικεντρώνεται σχεδόν αποκλειστικά γύρω από το ατελιέ μας στο Κολωνάκι. Ερχόμαστε το πρωί και φεύγουμε όποτε τελειώσει η δουλειά, συνήθως αργά το βράδυ. Όλες αυτές τις ώρες καταλαμβάνουν ραντεβού, πρόβες, έρευνα για τις επόμενες συλλογές. Το μεσημέρι συνήθως θα κάνουμε διάλειμμα για φαγητό σε κάποιο από τα εστιατόρια της περιοχής. Και το βράδυ χαλαρώνουμε από την ένταση της ημέρας παρακολουθώντας ταινίες ή ακόμα καλύτερα συναντώντας φίλους στις happening γειτονιές της Αθήνας.

Που μπορεί να σας πετύχει κανείς; Κατά βάση στο μαγαζί μας στην Ηροδότου, στο Κολωνάκι. Και σε εστιατόρια της γειτονιάς μεσημέρι και βράδυ.

Έχετε σκεφτεί ποτέ, με τι άλλο θα μπορούσατε να είχατε ασχοληθεί επαγγελματικά, αν δε γινόσασταν σχεδιαστές;

Γιάννης: Με την διακόσμηση εσωτερικών χώρων.

Δημήτρης: Θα είχα εστιατόριο σε κάποιο ελληνικό νησί!

ss18-21.jpg
Spring/Summer 2018

Το 2018, όπου τον κύριο λόγο στην καθημερινότητά μας έχουν καλώς ή κακώς τα κοινωνικά δίκτυα, ποια είναι η δική σας σχέση με αυτά; Θεωρείτε, ότι αποτελούν βασικό κομμάτι πλέον στο fashion marketing; Εννοείται! Σε επαγγελματικό επίπεδο τα θεωρούμε μια πάρα πολύ δυναμική πλατφόρμα επικοινωνίας. Εμείς βέβαια δεν τα χρησιμοποιούμε, με την σκληρή hard-sell έννοια του marketing, δεν περνάμε πληροφορία, ούτε προωθούμε πώληση. Διοχετεύουμε μέσω αυτών την αισθητική μας, το mood του brand, μια σκιαγράφηση της γυναίκας και του άνδρα MI-RŌ με δημιουργικό τρόπο.

Υπάρχει κάποιος σχεδιαστής που θα θέλατε να συνεργαστείτε; Σίγουρα με κάποιον οίκο τελείως αντίθετο στη δική μας ταυτότητα. Λατρεύουμε για παράδειγμα τις συλλογές  Alexander McQueen -και όσο ζούσε ο ίδιος και τώρα που τα ηνία έχει αναλάβει η Sarah Burton. Στην πραγματικότητα όλη αυτή η δραματικότητα, η θεατρικότητα, η υπερβολή είναι τελείως έξω από την δική μας σχεδιαστική φιλοσοφία. Κι αυτό ακριβώς είναι που αξίζει σε μια συνεργασία και της δίνει νόημα. Η πρόκληση. Το να ανακατευτούν δύο κόσμοι και να γενηθεί κάτι καινούριο που δεν θα ανήκει σε κανέναν από τους δύο, αλλά θα είναι η τέλεια μείξη τους. Οτιδήποτε άλλο θα ήταν αδιάφορο.

mi-ro-2.jpg
Φωτογραφία: Κοσμάς Κουμιανός

Για εσάς, λοιπόν, τι κάνει έναν άνθρωπο «καλοντυμένο»; Ουσιαστικά καλοντυμένος σημαίνει ότι υπάρχει μια αρμονία σε αυτό που βλέπεις. Αισθητική, χρωματική. Δεν υπάρχει υπερβολή σε τίποτα. Αυτό είναι το βασικότερο κριτήριο.

Τέλος, πείτε μας τι πρέπει να έχει φέτος η σύγχρονη γυναίκα στη στιλιστική φαρέτρα της; Κάτι βελούδινο, ιδανικά σε ένα βαθύ, πλούσιο χρώμα.

dsc-1146.jpg
Haute Couture A/W 2017-2018

Κεντρική φωτογραφία: Χάρης Φαρσαράκης