fbpixel

Search icon
Search
The Talks: Με τον Mr. Design Ambassador, Βασίλη Μπαρτζώκα
#GREEKSDOITBETTER

The Talks: Με τον Mr. Design Ambassador, Βασίλη Μπαρτζώκα

Founder του Archisearch και του Hotel Experience


To αντικείμενο του Mr. Design Ambassador είναι σαφές και αφορά ξεκάθαρα τον χώρο του σχεδιασμού και της αρχιτεκτονικής. Ο Bασίλης Μπαρτζώκας  από μικρός έμαθε ν' αναγνωρίζει τις υφές των αρχιτεκτονικών υλικών στην οικογενειακή επιχείρηση και να θαυμάζει το αρχιτεκτονικό έργο και τους ανθρώπους του. Μεγαλώνοντας, ανέπτυξε τις γνώσεις του στο management και τις ικανότητες στην επικοινωνία, το matchmaking και τη δημιουργικότητα, σε τροχιά πάντα γύρω από το design και την αρχιτεκτονική.

Τα χρόνια που έζησε στο Βερολίνο, δραστηριοποιήθηκε στο new business development και τις startup. Με οδηγό την αγάπη του για την αρχιτεκτονική, και ταυτόχρονα τη γνώση της στρατηγικής επικοινωνίας ίδρυσε το Archisearch.gr και την Design Ambassador μέσα από τα οποία έχει δημιουργήσει σε λίγα χρόνια, μικρά θαύματα με τελευταίο το Hotel Experience που πρόκειται να πραγματοποιηθεί 5-6 Οκτωβρίου στο Ωδείο Αθηνών και θα φιλοξενήσει διεθνείς ηγέτες σκέψης και best cases από τον χώρο του τουρισμού.

Τι πιστεύεις πως είναι αυτό που κάνει τη δουλειά σου να ξεχωρίζει; Ποια είναι η προσέγγισή σου σε σχέση με την αρχιτεκτονική και τους ανθρώπους της που έγινε το «κλειδί» της επιτυχίας; 

Έχω γαλουχηθεί σε ένα περιβάλλον με κατανόηση και σεβασμό για την αρχιτεκτονική. Αυτά είναι η βάση για την επιτυχία σε κάθε σχέση. Έπειτα, στην Design Ambassador και το Archisearch αντιλαμβανόμαστε το εύρος της αρχιτεκτονικής: τον αντίκτυπο στην κοινωνία μέσω του δομημένου περιβάλλοντος, της πολεοδομίας και της χωροταξίας, τη σχέση με τον επενδυτικό και κατασκευαστικό, αλλά και τον κλάδο των υλικών και την μεταποίηση. Συνεπώς, η αρχιτεκτονική συμμετέχει σε ένα «οικοσύστημα» σημαντικό για την ελληνική οικονομία. Η στρατηγική αντίληψη της αγοράς και του αντικειμένου μας – επικοινωνία και δημόσιες σχέσεις – συνδυάζεται με τη δημιουργικότητα, με αποτέλεσμα τις παραγωγές μας.

bartzokas-web-03-k1toK.jpg

Μίλησέ μου για τον χώρο των συνεδρίων, πώς ξεκίνησε αυτή η ιδέα και που σε έχει οδηγήσει;

Η δουλειά της Design Ambassador και του Archisearch στηρίζεται στην χρήσιμη καινοτομία: Κάνουμε ενέργειες σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς. Συνεπώς, προσαρμόζουμε, εισάγουμε αλλά και δε φοβόμαστε να καταργήσουμε concept. Ας μιλήσουμε με παραδείγματα. Το 2005, H έκθεση Invisible Hotel σε συνεργασία με το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ και την επιμέλεια του Μέμου Φιλιππίδη προσκάλεσε 10 νέους αρχιτέκτονες να δημιουργήσουν τα ξενοδοχεία του μέλλοντος χωρίς προϋπολογισμό, χωρίς κανόνες και χωρίς περιορισμούς για τον ιδανικό πελάτη. Στην έκθεση, οι συμμετέχοντες αρχιτέκτονες παρουσίασαν avant garde ξενοδοχεία τους με animations, οραματιζόμενοι– σαν σκηνοθέτες – πώς θα είναι η κίνηση μέσα σε αυτά. Στην επιτροπή βρίσκονταν ακόμη περισσότεροι starchitects όπως οι David Chipperfield, Roman Delugan, Juergen Mayer, Joel Sanders, o Δάκης Ιωάννου και καταξιωμένοι Έλληνες. Τότε, επενδυτές, ξενοδόχοι, επιχειρηματίες και κατασκευαστές πήραν μία γεύση για όλα όσα θα μπορούσαν να γίνουν ένα πραγματικό ξενοδοχείο στο μέλλον. Πολλά από αυτά τα είδαμε να υλοποιούνται μέσα στα σχεδόν 20 χρόνια που ακολούθησαν. Και σήμερα έρχεται το Hotel Experience.

Τι καινούριο έχει φέρνει το Hotel Experience;

Το Hotel Experience είναι μια μοναδική εκδήλωση που θα διεξαχθεί στις 5 και 6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών, συνδυάζοντας την έκθεση με το συνέδριο, με την εμπειρία στο επίκεντρο του τουρισμού. Τη σκηνογραφία έχει αναλάβει η Εύα Μανιδάκη από το Flux Office, ενώ στη σκηνή θα παρευρεθούν κορυφαίοι ξενοδόχοι από την Ελλάδα και το εξωτερικό, αρχιτέκτονες και επαγγελματίες του τουρισμού.

Από τον στρατηγικό σχεδιασμό της εμπειρίας, μέχρι το ΑΙ, τα «οικοσυστήματα» της φιλοξενίας, τις κοινότητες και την άυλη πολιτιστική κληρονομιά και τις τάσεις στο σχεδιασμό, το Hotel Experience ξεκινά φέτος το διάλογο για όσα θα δούμε τα επόμενα 20 χρόνια. Οι παρευρισκόμενοι θα μπορούν να εμπνευστούν από τις πιο πρόσφατες εξελίξεις, να ανακαλύψουν νέες τεχνικές και πρακτικές στον τουρισμό, και να συνδεθούν με κορυφαίους επαγγελματίες της φιλοξενίας τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό.

bartzokas-web-04-ECMGK.jpg

Τι έρχεται φέτος και ποια είναι τα highlights της φετινής διοργάνωσης;

Δεν είναι εύκολο να επιλέξουμε συγκεκριμένα highlights, καθώς το πρόγραμμα περιλαμβάνει περισσότερους από 80 ομιλητές που θα δώσουν το δικό τους μοναδικό και ουσιαστικό μήνυμα σε σύντομους χρόνους. Το format αντιλαμβάνεται τη λογική της ταχύτητας της εποχής, όπως έχει «επιβληθεί» από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το αξιοποιεί ώστε να παράξει το μέγιστο του πλουραλισμού και ης ουσίας.

Ενδεικτικά, θα μιλήσουν ο Christoph Hoffmann, ιδρυτής της αλυσίδας design ξενοδοχείων 25 Hours, μαζί με τους διάσημους designers Paola Navone & Werner Aisslinger καθώς και τους διακεκριμένους επιμελητές απο το Λονδίνο, Double Decker οι οποίοι μόλις ολοκλήρωσαν την επιμέλεια της μεγαλύτερης συλλογής σύγχρονης τέχνης στον κόσμο στο κρουαζιερόπλοιο Queen Anne της εταιρίας Cunard.. Οι Double Decker επίσης θα μιλήσουν με τον Adam Tihany, τον σχεδιαστή που έχει υπογράψει ιστορικά ξενοδοχεία του Holywood αλλά και το πρώτο πολυτελές παγοθραυστικό πλοίο για εξερευνήσεις σε απρόσιτα ως τώρα σημεία παρθένας φύσης από την Ανταρκτική ως τον Αμαζόνιο.

Θα συνομιλήσει ο Serdar Kutucu, ιδρυτής και CEO της “Slowness” με τον Leon Avigad, σχετικά με τις ανατροπές στον παραδοσιακό σχεδιασμό της φιλοξενίας. Ο Leon Avigad είναι ο γνωστός συνιδρυτής της lifestyle αλυσίδας ξενοδοχείων Brown, ενώ ο Serdar Serdar Kutucu εστιάζει στην εμπειρία μέσα από το βίωμα και σε κοινωνία με ομάδες δημιουργικών ανθρώπων μίας περιοχής, από το Τουλούμ στο Μεξικό ως το λουτρά Flussbad στο Βερολίνο από τα χρόνια της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης.

Μαζί μας θα βρίσκονται σε ρόλο moderators οι αρχισυντάκτες των διεθνών περιοδικών Sleeper και Mix Interior, Harry Mc Kinley και Matt Turner στο πλαίσιο της στρατηγικής μας συνεργασίας με τα εν λόγω περιοδικά, στην επικοινωνία.

Θα μπορούσα να ώρες για το πρόγραμμα. Κάθε ομιλητής είναι μοναδικός και θα έπρεπε να αναφερθώ ξεχωριστά. Προσκαλώ λοιπόν κάθε ενδιαφερόμενο να μάθει περισσότερα παρακολουθώντας τα social media της Design Ambassador και του Archisearch αλλά και το site της διοργάνωσης www.hotelexperience.gr.

Πώς έχεις καταφέρει με τα χρόνια να φιλοξενείς τα πιο ηχηρά ονόματα στον χώρο του design και της αρχιτεκτονικής;

Όπως είπαμε και στην αρχή της συζήτησης, αντιμετωπίζουμε την αρχιτεκτονική σαν μία επιστήμη και πρακτική που παράλληλα διαμορφώνεται και διαμορφώνει την κοινωνία και την οικονομία. Συνεπώς, οι αξίες της εκάστοτε εποχής, τα κεφαλαιώδη προβλήματα που αναζητούν λύσεις, οι ευκαιρίες, οι επενδύσεις και η ανάπτυξη, οι συνέργειες, αλλά και η τοποθέτηση της Ελλάδας σε συναφή θέματα διεθνώς εμπνέουν τα θέματα με τα οποία ασχολείται η Design Ambassador. Αυτά τα θέματα σε μορφή διαλόγου, οργανώνονται σε άρτιες παραγωγές, διεθνών προδιαγραφών. Σε αυτές τις παραγωγές, συμμετέχουν και δικτυώνονται επαγγελματίες από τον ίδιο και συνεργαζόμενους κλάδους. Συνεπώς, οι συνεργάτες μας πιστεύουν στον σκοπό μας και ενδιαφέρονται για το έργο μας.

bartzokas-web-022-oAnmi.jpg

Τι έχεις να θυμηθείς από άλλες χρονιές;

Και πάλι είναι δύσκολο να ξεχωρίσω μεμονωμένες στιγμές. Για να σας απαντήσω, θα καταφύγω στις περασμένες διοργανώσεις της ΕΣΩ. Μεταξύ άλλων η Αρετή Μαρκοπούλου μίλησε για τα αστικά απόβλητα που πλέον συνιστούν νέα πρώτη ύλη υλικών.

Παλιότερα, ο Arthur Mamou Mani, με αφορμή την κατασκευή του για το Burning Man, αναφέρθηκε στην αρχιτεκτονική που παράγεται και κατασκευάζεται συμμετοχικά, σαν στο πλαίσιο μίας τελετουργίας και είναι καθαρά εφήμερη. Μόλις δηλαδή επιτελέσει το σκοπό της, απομακρύνεται αφήνοντας μηδενικό αποτύπωμα.

Οι Atelier Bow Wow μας μίλησαν για μία συνεργασία τους με το Ιαπωνικό Δημόσιο, στο πλαίσιο της οποίας ανακατασκεύασαν ολόκληρα χωριά μετά από έναν καταστροφικό σεισμό. Στο πλαίσιο του προγράμματος, έζησαν μαζί με τους κατοίκους για χρόνια, σχεδίασαν μαζί νέες προηγμένες τεχνολoγικά τυπολογίες σπιτιών αλλά στο οικείο ύφος της περιοχής, δημιούργησαν υλικά από την ίδια τη γη, έχτισαν μαζί με τους ανθρώπους και τους δίδαξαν την κατασκευαστική πρακτική.

Για την Ελλάδα, βαρύνουσα σημασία έχουν οι βραβεύσεις συνολικής προσφοράς Lifetime Achievement Awards που εκφράζουν ένα μεγάλο «ευχαριστώ» σε ανθρώπους που με το έργο τους επηρέασαν και διαμόρφωσαν την ελληνική συνείδηση ολόκληρων γενεών δημιουργών.

Ο Μανώλης Κορρές, ο Τάσος Μπίρης, η Ελένη Βερναρδάκη αποδέχθηκαν το βραβείο πέρσι, στο πλαίσιο της ΕΣΩ ενώ το βραβείο έχουν αποδεχθεί τις προηγούμενες χρονιές οι Γιάννης Τσεκλένης (2019), Θεοδόσης Τάσιος, Κωνσταντίνος Δεκαβάλας και Ιωάννης Βικέλας (2020), Νέλλα Γκόλαντα, Μάρω Αδάμη Καρδαμίτση και Σέβα Καρακώστα (2022), Δημήτρης Φιλιππίδης, Δημήτρης Αντωνακάκης, Κυριάκος Κυριακίδης και Ρένα Παπασπύρου (2023)

Και πάλι, είναι τόσο πολλές οι στιγμές…

25hours-hotel-piazza-san-paolino-paola-navone-2-zgij4.jpg
25 hours hotel στην Piazza San Paolino σχεδιασμένο από την Paola Navone

Μοιράσου μαζί μας κάποιες λεπτομέρειες για τις συνεργασίες σου με αρχιτεκτονικά γραφεία, όπως και με τους hoteliers. Ποιες είναι οι νέες προκλήσεις στον χώρο;

Η συζήτηση αρχιτεκτόνων και ξενοδόχων αλλά και άλλων μερών, όπως επενδυτών, εκπροσώπων της κοινωνίας πολιτών, επαγγελματιών ΑΙ, real estate, chef, μουσικών, επαγγελματιών outdoor activities και τόσων άλλων κλάδων είναι επωφελής.

Η ανταλλαγή των γνώσεων και των εμπειριών «βάζει τον έναν στα παπούτσια του άλλου», δηλαδή καλλιεργεί την στρατηγική κατανόηση αλλά και την ενσυναίσθηση. Έτσι, τροφοδοτεί ένα κοινό όραμα, γεννά συνέργειες, ανατρεπτικές και δημιουργικές ιδέες και μία ευρύτερη συναίνεση στα βήματά μας για το μέλλον.

Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σου και ποιο τo dream project που θα ήθελες να πραγματοποιήσεις; 

Το 2024 ήταν μία χρονιά – σταθμός για την Design Ambassador. Μετά από μία σειρά επιτυχημένων έργων στο βάθος της τελευταίας εξαετίας, πήραμε την απόφαση να διατηρήσουμε τα αγαπημένα μας «παιδιά», όπως την Ημερίδα ΕΣΩ ( www.esw.gr) να εγκαταλείψουμε κάποια projects που ολοκλήρωσαν τον κύκλο ωφέλειας για το κοινό μας και να κινηθούμε προς νέα, οραματικά και πρακτικά χρήσιμα έργα, όπως το Hotel Experience.

Αυτή την αλλαγή τροφοδοτεί με ενέργεια η πίστη μας στην ανάγκη για διευρυμένες συνέργειες και διεθνή πλέον εξωστρέφεια.

Ό,τι ακολουθήσει, θα εκπορεύεται από αυτόν τον στρατηγικό στόχο.