Το design αποτελεί για την πλειοψηφία των ανθρώπων τρόπο ζωής και αντίληψης της καθημερινής αισθητικής. Το ίδιο και για την Bασιλική Ζαφειρία Υψηλάντη που θεωρεί ότι εφόσον αυτός ο «μηχανισμός ζωής» έχει από πίσω του έχει επαγγελματίες και οικονομικά συστήματα, θα πρέπει να στηριχθεί επί της ουσίας, ώστε να απολαμβάνουμε στην καθημερινότητά μας αισθητική και εργονομία. Έχοντας την τύχη και τη χαρά να έχει πολλούς φίλους από τον χώρο των Τεχνών, η ίδια απογοητευόταν από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν στην πρόσβαση σε κανάλια προβολής και διανομής των δημιουργιών τους. Παράλληλα, έβλεπε την άνοδο της ψηφιακής εκτύπωσης κι έχοντας δίπλα στην πόλη της την Καβάλα, το Σουφλί, που είναι μια από τις ιστορικές πόλεις που σχετίζονται με το μετάξι, σκέφτηκε να το χρησιμοποιήσει όχι μόνο ως πρώτη ύλη, αλλά και ως καμβά.
Έτσι γεννήθηκε η ιδέα της Mantility, της πρώτης γκαλερί μεταξιού!
H start up ιδρύθηκε το 2019 και ξεκίνησε με μια καμπάνια crowdfunding. Στην ουσία, αυτό που κάνει είναι να συνεργάζεται στενά με διαφορετικούς designers και καλλιτέχνες από ποικίλες κατηγορίες (ζωγράφους, αρχιτέκτονες, γραφίστες, κεραμίστες, σκηνογράφους, καλλιτέχνες graffiti, κ.ά.), οι οποίοι παρέχουν στην γκαλερί τα έργα τους. Τα τυπώνουν ψηφιακά επάνω σε μαντίλια διαφόρων διαστάσεων, τα οποία παράγονται στο Σουφλί από 100% υψηλής ποιότητας μετάξι. Το κάθε σχέδιο διατίθεται αυστηρά από 50 έως 200 κομμάτια, αριθμημένα και υπογεγραμμένα από τον εκάστοτε σχεδιαστή, και με την εξάντλησή του, δίνει τη σειρά του σε νέα σχέδια και νέους καλλιτέχνες να προσθέσουν τις δικές τους δημιουργίες σε αυτό το art community.
Η Mantility προσπαθεί να οργανώσει έναν «κήπο» δημιουργικότητας ο οποίος θα είναι ανοιχτός σε όλους τους εν δυνάμει καλλιεργητές καλλιτεχνικών ιδεών και που θα προσφέρει γόνιμο χώμα για την υγιή ανάπτυξή τους. Ήδη έχει ξεκινήσει συνεργασίες με ανεξάρτητους καλλιτέχνες, αλλά και με κοινωνικές οργανώσεις για την υποστήριξη και υλοποίηση δημιουργικών προγραμμάτων που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με το μετάξι και την καλλιτεχνία.
Αυτήν τη στιγμή, λειτουργεί corner στο attica City Link, όπου διατίθεται η συλλογή και μέσω του e-shop www.mantility.com, υπάρχει συνεργασία με πολιτιστικούς φορείς όπως το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το Μέγαρο Μουσικής, το ερευνητικό κέντρο MOHA του Imaret, καθώς και με επιλεγμένα εμπορικά καταστήματα ανά την Ελλάδα.
Ποιο είναι το background σου και πώς αυτό εξελίχθηκε σε σχέση με τη μόδα;
Οι αρχικές μου σπουδές σχετίζονται με το πρώτο μου όνειρο, που ήταν το διπλωματικό σώμα. Τελείωσα Πολιτικές Επιστήμες, έκανα ένα μεταπτυχιακό στη Νομική, στη Διπλωματία πόλεων και κατάφερα να φτάσω στις 4 γλώσσες, εγκαταλείποντας τις άλλες δύο που είχα ξεκινήσει. Κι αυτό, γιατί, με κέρδισε η Τοπική Αυτοδιοίκηση και ο αναπτυξιακός σχεδιασμός. Για 13 χρόνια, λοιπόν, σχεδίαζα και υλοποιούσα αναπτυξιακά προγράμματα για λογαριασμό μεγάλου δημόσιου οργανισμού από τη θέση της Διευθύντριας.
Ωστόσο, στο μεσοδιάστημα ασχολούμουν ερευνητικά με το Place Marketing και ανακάλυψα την αναδυόμενη τότε (2012) τάση του Ελληνικού Design. Μαζί με φίλους κάναμε κάποια από τα πρώτα concept stores στην Ελλάδα. Από τότε σχεδιάζω και υλοποιώ επιχειρηματικές ιδέες για τρίτους ως Business Architect, με έμφαση σε projects που σχετίζονται με το Design. Παράλληλα, ξεκίνησα ένα δεύτερο μεταπτυχιακό στη Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων στρέφοντας το ενδιαφέρον μου στη δημιουργική και πολιτιστική βιομηχανία. Και μέσα από αυτές τις σπουδές, ουσιαστικά, προσέγγισα τη μόδα. Ως μέρος της πολιτιστικής βιομηχανίας της χώρας μας αλλά και της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς.
Πόσο εύκολο είναι να δημιουργεί κανείς στην ελληνική μόδα και όταν φτάνει η στιγμή που ολοκληρώνεται ένα project πως νιώθεις;
Πιστεύω ότι η δημιουργικότητα είναι το λάδι στα γρανάζια του μηχανισμού της ζωής. Οπότε, όσο υπάρχει ζωή, υπάρχει δημιουργικότητα και αντίστροφα.
Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας σου, που κάνει τo έργο σου επίκαιρο;
Η καινοτομία της Mantility, που συνιστά και τη διαφορά της με τις υφιστάμενες πρωτοβουλίες και επιχειρήσεις που εμπορεύονται μετάξι, είναι ότι έχει ως σκοπό να εκπροσωπεί πολλούς και διαφορετικούς καλλιτέχνες και designers από την Ελλάδα. Η διαδικασία παραγωγής του προϊόντος δεν διαφοροποιείται σημαντικά από παρόμοια brands στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Η φιλοσοφία και η πολυδιάστατη εικαστική προσέγγιση που ακολουθούμε είναι αυτή που μας ξεχωρίζει. Aποτελεί μια καθαρά “designer centered” και όχι “brand centered” πρωτοβουλία. Ακολούθως, το tagline μας "The Mentality of Silk", υποδηλώνει ότι το μετάξι μας έχει νοημοσύνη.
Η γκαλερί δεν εμπορεύεται απλά μαντίλια, αλλά εκπροσωπεί ένα σύνολο σχεδιαστών (ξεκινήσαμε με 14 και αυτή τη στιγμή έχουμε φτάσει τους 40), οι οποίοι μοιράζονται τις διαφορετικές τους τεχνοτροπίες μέσα από έναν μεταξένιο καμβά. Κάθε μαντίλι κυκλοφορεί σε περιορισμένα αντίγραφα, έχει περάσει από εξαντλητικό ποιοτικό έλεγχο και μπορεί να προσωποποιηθεί (μονόγραμμα, μήνυμα ή ακόμη και σχέδιο κατά παραγγελία) ώστε να αποτελέσει ένα μοναδικό δώρο.
Αναφορικά με την επικαιρότητα, έχουμε την τύχη και τη χαρά το προϊόν μας να είναι το συγκεκριμένο, το οποίο είναι το μοναδικό αξεσουάρ που δεν φεύγει ποτέ από τη μόδα, είναι διαχρονικό και φέρει πάνω του κάθε φορά μια νέα ιστορία και δήλωση.
Μίλησέ μου για την τωρινή συλλογή. Τι διαφορετικό έχει να διηγηθεί;
Η Mantility δεν έχει εποχικές συλλογές. Κάθε σχέδιο είναι μέρος της collection μας και διατίθεται μέχρι να εξαντληθούν τα συλλεκτικά και υπογεγραμμένα κομμάτια του. Ωστόσο, κάθε χρόνο λανσάρουμε περίπου 8 νέα σχέδια, δύο ανά εποχή. Φέτος, επιφυλάσσουμε μια έκπληξη στους Collectors (όπως αποκαλούμε τους πελάτες μας), την οποία θα αποκαλύψω πρώτη φορά σε εσάς.
Θα δημιουργήσουμε δύο μαντίλια εορταστικά, συλλεκτικά και διαθέσιμα μόνο έως τέλος Δεκεμβρίου. Το ένα θα έχει θέμα την εορτή των Χριστουγέννων και το άλλο θα φέρει ένα σχέδιο που θα υπομνηματίζει ένα αισιόδοξο μήνυμα για τη νέα χρονιά. Ένα μεταξένιο «γούρι»!
Ποιο είναι το είδος γυναίκας που αγαπάς και σε εμπνέει;
Αγαπάω όλων των ειδών γυναίκες. Ωστόσο, έχω αδυναμία σε αυτές που είναι πάντα αυθεντικές και συνδυάζουν παιδικότητα και φαντασία. Στην Ελλάδα είχα τη χαρά να δω τις γυναίκες που εκτιμώ και θαυμάζω να φορούν μαντίλια της συλλογής μας. Αν θα έπρεπε να πω χωρίς πολλή σκέψη κάποια από το εξωτερικό, θα ήταν η Leandra Medine.
Πώς νιώθεις όταν βλέπεις γυναίκες να επιλέγουν τα μαντίλια σας και πόσο πολύ σε εξιτάρει η αναγνώριση της δουλειάς σου στο εξωτερικό;
Με συγκινεί αφάνταστα και μου θυμίζει την ιστορία που έλεγε μια φίλη μου στις αρχές της προσπάθειάς μας. «Θα έρθει κάποια στιγμή που θα προχωρά μια σταρ στο κόκκινο χαλί των Oscar και όταν θα τη ρωτάνε τι είναι το μεταξωτό μαντίλι και θα απαντάει με περηφάνια: Mantility…»! Δεν έχει συμβεί βέβαια αυτό, αλλά υπάρχουν πολλές ωραίες ιστορίες που μας έχουν μεταφέρει συλλέκτες των μαντιλιών στο εξωτερικό, όταν τα αναγνωρίζουν σε άλλους.
Ένα έργο τέχνης που σου έμεινε στη μνήμη;
«Ο κήπος των επίγειων απολαύσεων» του Ιερώνυμου Μπος.
Τι άλλο σχεδιάζεις εκτός από φουλάρια;
Τον Δεκέμβριο του 2020 λανσαρίστηκε το project «Re-Mentiality of Silk», στο πλαίσιο του οποίου αξιοποιoύνται μαντίλια που δεν βγαίνουν σε κυκλοφορία, λόγω μικρών ελαττωμάτων ή αλλαγής σχεδίων, και δημιουργείται μια σειρά νέων προϊόντων: Τετράδια και ημερολόγια με μεταξωτό εξώφυλλο και παραδοσιακή βιβλιοδεσία, τζιν μπουφάν, φορέματα, κιμονό και τσάντες, είναι κάποια από αυτά.
Δώσε μου τον δικό σου ορισμό για την ομορφιά.
Κάθε μέρα να φτιάχνεις κάτι με μεράκι, γνώση και σεβασμό και να το αφήνεις αισθητική παρακαταθήκη στην καθημερινότητα της δικής σου ζωής και των άλλων. Aπό ένα φρεσκοψημένο ψωμί, μια στραπατσάδα με αβγά της γιαγιάς, ένα ποιηματάκι στα notes της online παραγγελίας σου, ένα γλυπτό, μέχρι έναν πίνακα που γίνεται μεταξωτό μαντίλι.
Ποια είναι τα επόμενά σου βήματα;
To όραμά μας είναι να καταστεί η γκαλερί ένα σημείο συνάντησης, ένας νέος τόπος αυθεντικότητας, μια πολυδιάστατη εικαστική συλλογικότητα. Να γίνει η μεταξένια κλωστή που ενώνει την πανίδα και τη χλωρίδα με τους ανθρώπους, την τέχνη και τις τεχνικές τους. Θέλουμε να εδραιωθεί στο εξωτερικό και να φτιάξουμε έναν νέο δρόμο του μεταξιού που θα ξεκινάει από την Ελλάδα!
Ποιο είναι το πιο αγαπημένο σου ρούχο;
Το τζιν παντελόνι.
Φοράς πράγματα για χρόνια κι αν ναι, ποιο είναι ένα αγαπημένο σου αξεσουάρ που δεν αποχωρίζεσαι;
Ναι, φοράω ρούχα και αξεσουάρ για χρόνια, αν και προσπαθώ να μη δένομαι με τα υλικά. Ωστόσο, όσο και να διαβαστεί γραφικό, το αγαπημένο αξεσουάρ είναι ένα μεταξωτό μαντίλι της προγιαγιάς μου της Ζαφειρίας.
Πώς φαντάζεσαι τον εαυτό σου σε δέκα χρόνια; Τι θα ήθελες να έχεις δημιουργήσει μέχρι τότε;
Θα ήθελα η εταιρία να ανοίξει καταστήματα σε διάφορες πόλεις του εξωτερικού, π.χ. Mantility Venice, Barcelona, London, NY, κ.ο.κ. Και σε όλους αυτούς τους τόπους, να έχουν δημιουργηθεί δημιουργικές συλλογικότητες, με μετάξι από την Ελλάδα και καλλιτέχνες από την κάθε χώρα.
Περίγραψέ μου με τρεις λέξεις τον εαυτό σου.
Παιδί, Γυναίκα, Γάτος.
Το πιο ριψοκίνδυνο πράγμα που έχεις κάνει...
Να πιστέψω ότι δεν υπάρχει ρίσκο.
Η καλύτερη συμβουλή που σου έχουν δώσει ποτέ...
Ό,τι λύνεται με λεφτά, δεν είναι πρόβλημα.
Κάτι, για το οποίο είσαι περήφανη...
Για τους φίλους και την οικογένεια μου.
Μια τέλεια μέρα θα ξεκινούσε...
Με 14 γάτες κι έναν σκύλο.
Και θα τελείωνε...
Με 14 γάτες, ένα σκύλο και τον Ιωάννη, τον σύζυγό μου.