Οι τάσεις στα ταξίδια αλλάζουν και η νέα εποχή υποκινεί τη δημιουργία μιας σειράς από εμπειρίες που δεν έχουμε ξαναβιώσει. Καθώς ο κόσμος «ανοίγει» και πάλι, αυτό το καλοκαίρι θα έχει μια διαφορετική ένταση!
Πολλά έχουν αλλάξει στον τρόπο που ζούμε. Κι άλλα τόσα έρχονται να αλλάξουν -αν δεν έχει συμβεί ήδη- στον τρόπο που ταξιδεύουμε. Έπειτα από μια περίοδο που έφερε την ανατροπή στα δεδομένα της ζωής μας, όλοι ζητάμε αυτό που θεωρείται το πλέον αυτονόητο στις διακοπές μας: περισσότερες εμπειρίες, οι οποίες υποκινούνται από μια λαχτάρα να γευτούμε κάθε πιθαμή ενός προορισμού, μιας και -όπως είναι φυσικό- μας έλειψε τόσο πολύ αυτή η αίσθηση της απόδρασης. Τώρα, θέλουμε απλά να τα προλάβουμε όλα, να μην αφήσουμε στιγμή να σπαταληθεί, κι αυτό έχει ως αποτέλεσμα το πεδίο να αλλάζει και νέες προτάσεις να έρχονται στο τραπέζι.
Στον κλάδο του τουρισμού, οι ηγέτες του -από τις αεροπορικές μέχρι τα ξενοδοχεία-, για να ερμηνεύσουν και να ενισχύσουν τα trends που τείνουν να επικρατήσουν στον τρόπο που ταξιδεύουμε, υπολόγισαν το πόσο διαφορετικά σκέφτεται ο κόσμος σήμερα και ποιες είναι οι πραγματικές ανάγκες του, κάθε φορά που επιζητά να δραπετεύσει για λίγο από την καθημερινότητα. Η πανδημία έχει αλλάξει τους “mood travellers”, όπως έχει δηλώσει ο Decius Valmorbida, Πρόεδρος Ταξιδιών στην Amadeus. «Έχουμε ανθρώπους να λένε απλώς: “Κοίτα, τι γίνεται αν συμβεί μια άλλη πανδημία; Κι αν προχωρήσει ο κόσμος πάλι σε lockdown;”» εξηγεί, συμπληρώνοντας, πως, όπως έχει παρατηρήσει, σήμερα στην αγορά επικρατεί «μια ψυχολογική επίδραση του “τώρα είναι η στιγμή”». Με δεδομένο πως ο κορμός της ανθρώπινης ψυχολογίας δίνει πλέον νέα διάσταση στο πού και για ποιον σκοπό ετοιμάζει κάποιος βαλίτσες, οι εμπειρίες γίνονται πλέον πολυεπίπεδες και ιδιαίτερα ξεχωριστές, ενώ αποκτούν και συγκεκριμένη θεματολογία και στόχευση.
Όταν ξεκίνησε η πανδημία, έφερε την απόλυτη ανατροπή πρωτίστως στα ταξίδια, με τα σχέδια όλου του κόσμου -επαγγελματικά ή προσωπικά- να τίθενται για χρόνια σε απόλυτη παύση. Μόλις δόθηκε η δυνατότητα, έστω και με αυστηρούς περιορισμούς, να ταξιδέψει ο κόσμος ξανά, εντοπίστηκε μια καινούρια, ανατρεπτική κατάσταση, όσον αφορά στην αντιμετώπιση της επιστροφής στα αεροδρόμια, τα πλοία, τα roadtrips. Συγκεκριμένα, πέρσι, είχε γίνει για πρώτη φορά λόγος για το επονομαζόμενο “revenge travelling”. Τι σημαίνει αυτό; Όπως ενδεχομένως φαντάζεστε, εξηγεί πως, σήμερα, καθώς ο κόσμος αρχίζει να «ανοίγει» και πάλι, οι απανταχού ταξιδιώτες επιδιώκουν να καλύψουν τις στιγμές που έχασαν. Με λίγα λόγια, «εκδικούνται» την πανδημία. Αυτή η νέα διαμορφωμένη τάση, στην ουσία υπήρξε μια παρόρμηση υποκινούμενη από μια βαθύτατη επιθυμία να αναπληρωθεί το κενό στον χρόνο και να αντισταθμιστούν τα χαμένα ταξίδια. Όμως, παρά την αρνητική σημασία της φράσης στον τρόπο που μεταφράζεται, στην ουσία αυτό που πραγματεύεται δε θα μπορούσε να είναι πιο αισιόδοξο, αφού μεταφέρει μια πραγματική ανάγκη των ανθρώπων να βγουν έξω και να ξαναδούν τον κόσμο με άλλα μάτια.
Το 2022, τα συναισθήματα που εξέφρασαν οι ταξιδιώτες στις διάφορες έρευνες που έλαβαν χώρα δημιουργούσαν μια άλλη αίσθηση, αυτήν τη φορά για το τι πρόκειται να επικρατήσει στο εξής στον κλάδο του τουρισμού. Γι’ αυτούς σημασία δεν είχε μόνο ένα υπέροχο ταξίδι ή ο τρόπος με τον οποίο ταξιδεύουμε (παρόλο που υπάρχουν μερικά ενδιαφέροντα δεδομένα σχετικά με τα ιδιωτικά τζετ και τις ναυλώσεις γιοτ), αλλά το «γιατί τελικά ταξιδεύουμε». Η απόδραση είναι κάτι περισσότερο από ένα μέρος που απλά επισκεπτόμαστε. Σκοπός πλέον είναι κάθε ταξίδι ν’ ανοίγει την καρδιά και το μυαλό και να έχει θετικό αντίκτυπο στον κόσμο γύρω μας. Έτσι, οι άνθρωποι θέλουν τα ταξίδια τους να ωφελούν το περιβάλλον και τις τοπικές κοινωνίες, όπως τους ωφελούν αυτά στην ψυχολογία τους. Σε γενικές γραμμές, αν το 2021 αφορούσε στα ταξίδια εσωτερικού, το 2022 θα είναι η χρονιά των bucket list προορισμών. Σύμφωνα, μάλιστα, με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού (UNWTO), αναμένεται αύξηση 88% στα διεθνή ταξίδια.
Όλα αυτά τονίζουν πως τα πράγματα πλέον κυμαίνονται σε πολύ καλύτερα επίπεδα στο τουριστικό κομμάτι, με την Ελλάδα το φετινό καλοκαίρι να περιμένει μια τεράστια αύξηση στην υποδοχή κόσμου, αφού οι προκρατήσεις δίνουν ήδη τα πρώτα ενθαρρυντικά μηνύματα. Σε άλλα νέα, η Kayak έχει αναφέρει προς το παρόν αύξηση 108% στις αναζητήσεις προορισμών της, ενώ η Expedia αποκαλεί το 2022 τη χρονιά του Goat, που ερμηνεύεται ως “greatest of all trips” («καλύτερο από όλα τα ταξίδια»). Σε μια έρευνα με 12.000 ταξιδιώτες από 12 χώρες, η εταιρία διαπίστωσε ότι το 65% των ερωτηθέντων σχεδιάζει να ζήσει τα πάντα στην υπερβολή στο επόμενο ταξίδι του. Ως αποτέλεσμα, ο online κολοσσός ονόμασε την επιθυμία για συναρπαστικά και υπερβολικά ταξίδια «τη μεγαλύτερη ταξιδιωτική τάση» της χρονιάς. “Go big or go home”, λοιπόν, και καλό μας καλοκαίρι!
ΚΕΙΜΕΝΑ ΜΑΡΙΑ ΑΡΑΜΠΑΤΖΙΔΟΥ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΑΝΙΑΣ
ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ GLOW ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ ΙΟΥΝΙΟΥ 2022