Φέτος, γιορτάζονται τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821 και ο χώρος της μόδας, που υμνεί την καλλιτεχνική έμπνευση και πρωτοπορεί μέσα από νέες προτάσεις που ενώνουν το παρελθόν με το παρόν, και εν συνεχεία με το μέλλον, δε θα μπορούσε να μείνει αμέτοχος. Δηλώνει «παρών» τιμώντας την παράδοση της χώρας μας, εξερευνώντας παράλληλα νέους ορίζοντες μέσα από αυτήν.
Όσο η ζωή ακολουθεί μια κυκλική τροχιά, άλλο τόσο οι τέχνες, που παίρνουν σάρκα και οστά μέσα από εμπειρίες λαών, παραδόσεις, έθιμα ή απλά την ανάγκη των ανθρώπων για δημιουργία, διαγράφουν τον δικό τους, μοναδικό κύκλο, ο οποίος φέτος, σε μια νέα -ίσως πιο αισιόδοξη, τολμούμε να πούμε- χρονιά, κάνει τη δική του ολοκλήρωση πορείας. Την επέτειο της εθνικής μας παλιγγενεσίας γιορτάζει φέτος η χώρα μας, θυμίζοντάς μας πόσο σημαντικές είναι οι έννοιες της ελευθερίας και της υπομονής. Ιδιαίτερα σε αυτήν την άκρως απαιτητική εποχή, κατά την οποία καλείται να ορθώσει και πάλι το ανάστημά της και να σταθεί με υπερηφάνεια απέναντι σε όλα όσα της θυμίζουν το ένδοξο παρελθόν της.
Από την άλλη, ο χώρος της μόδας γίνεται γι’ ακόμη μια φορά ο καθρέφτης των σύγχρονων γεγονότων, επηρεάζεται κι επηρεάζει την επικαιρότητα και, φυσικά, έρχεται πιο δυναμικά από ποτέ να τιμήσει την Ελλάδα και τον αμύθητο πολιτισμό της. Δεν είναι, άλλωστε, η πρώτη φορά που η χώρα μας αποτελεί πηγή έμπνευσης για την ακούραστη βιομηχανία. Ας θυμηθούμε τον οίκο Lanvin, ο οποίος για την συλλογή του της άνοιξης του 2008 έντυσε τα μοντέλα του με δημιουργίες που έφερναν στον νου αρχαίες ελληνίδες θεές, ή την υπέροχη resort συλλογή του οίκου Chanel το 2018, αλλά και τους D&G το καλοκαίρι του 2019, που εντυπωσίασαν με παρόμοια αρχαιοελληνική αισθητική. Και μπορεί τώρα η έμπνευση να έρχεται από τους νεότερους καιρούς, ωστόσο διαθέτει μια σημαντική δυναμική, καθώς κρύβει μέσα της σημαντικούς συμβολισμούς, οι οποίοι έχουν διαμορφώσει την Ελλάδα του σήμερα.

Η παγκόσμια fashion σκηνή, λοιπόν, αφουγκράζεται αυτό το απελευθερωτικό φρόνημα και σχεδιάζει να τιμήσει τη χώρα μας, αντλώντας έμπνευση από την Επανάσταση του ‘21. Αυτός ήταν και ο κύριος λόγος που πριν από λίγο καιρό εκπρόσωποι του γαλλικού οίκου Dior ταξίδεψαν στην Ελλάδα, και συγκεκριμένα στην Κρήτη, με σκοπό να γνωρίσουν τη σημασία της υφαντικής τέχνης, για την οποία φημίζεται το νησί. Μάλιστα, σύμφωνα με σχετική ενημέρωση, ένα μέρος της νέας συλλογής του οίκου θα είναι αφιερωμένο στο 1821, οδηγώντας έτσι σε μια τεράστια προβολή της χώρας μας. Η Maria Grazia Chiuri, άλλωστε, αποτελεί υπέρμαχο των λαϊκών παραδόσεων, καθώς δεν έχει διστάσει να δημιουργήσει και στο παρελθόν collections αφιερωμένες σε παραδοσιακές φορεσιές της πατρίδας της, της Ιταλίας. Ακόμη ένας, όμως, αναγνωρισμένος μεγάλος οίκος μόδας εμπνέεται από αυτήν την επέτειο: ο οίκος Hermès κυκλοφορεί ένα ειδικά σχεδιασμένο φουλάρι, που αναδεικνύει prints με αναφορές από τον ελληνικό πολιτισμό. Κάτι αντίστοιχο με τη σειρά από φουλάρια και γραβάτες με ψηφιδωτά, που θυμίζουν τη μινωική παράδοση, τα οποία σχεδίασε αποκλειστικά η Mary Katrantzou ως τα δώρα εθιμοτυπίας της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου, για τη νέα χρονιά.
Και οι έλληνες designers, ωστόσο δε θα μπορούσαν να μην αφιερώσουν τις καινούριες τους δημιουργίες στην Ελληνική Επανάσταση, με ολόκληρη την collection της Zeus+Δione για το καλοκαίρι να έχει αναφορές στον επετειακό χαρακτήρα της χρονιάς, και μια σειρά από συνεργασίες, όπως αυτές με την Ιλεάνα Μακρή και τα Ancient Greek Sandals, να επισφραγίζουν αυτήν τη συναρπαστική συλλογή. Κινούμενη σε παρόμοια φιλοσοφία, μας ενθουσιάζει η συλλεκτική capsule collection -αποτέλεσμα της μοναδικής συνεργασίας των brands Kalogirou και Superga,- την οποία υπογράφει ο διεθνής καλλιτέχνης Κωνσταντίνος Κακανιάς.
Οι δημιουργοί
Τέσσερις καταξιωμένοι δημιουργοί μιλούν για την πηγή έμπνευσής τους, αλλά και τις επετειακές συνεργασίες και δημιουργίες τους, σε μια προσπάθεια να ενώσουν -με όπλο την τέχνη και τη μόδα- την ένδοξη Ιστορία της Ελλάδας με το μέλλον της.
Χριστίνα Μαρτίνη, Founder Ancient Greek Sandals

Για πρώτη φορά, η Χριστίνα Μαρτίνη των Ancient Greek Sandals δημιουργεί μια συλλογή για το καλοκαίρι που δεν αντλεί έμπνευση από την αρχαία Ελλάδα, αλλά από τον Αγώνα και τους ήρωες του 1821. Η ίδια δηλώνει ενθουσιασμένη και περήφανη για το καινούριο της project, αφού μέρη τόσο της resort όσο και της κύριας καλοκαιρινής collection έχουν επιρροές από εκείνη την περίοδο. Highlight, η -για πρώτη φορά- συνεργασία με τη Zeus+Δione, που είχε ως αποτέλεσμα μια πολύ ιδιαίτερη σειρά, με συστατικά τα χρώματα, τις λεπτομέρειες και την αύρα της εποχής, δοσμένα μ’ ένα σύγχρονο twist.
Ποιες ήταν οι προκλήσεις που αντιμετωπίσατε στον σχεδιασμό και πού εστιάσατε περισσότερο;
Πάντα θαύμαζα τις παραδοσιακές φορεσιές και ήθελα να δημιουργήσω μια συλλογή βασισμένη σε αυτές, οπότε η επέτειος του 1821 ήταν η τέλεια αφορμή. Οι λεπτομέρειες, ο συνδυασμός των υλικών και οι αμέτρητες ώρες δουλειάς που αφιερώσαμε είναι αξιοθαύμαστες. Νομίζω ότι αυτή ήταν κυρίως η πρόκληση, ν’ αποτυπώσω σ’ ένα σανδάλι, τα περίτεχνα μοτίβα που παραπέμπουν στην εποχή.

Ποιο είναι το στοιχείο της ελληνικής παράδοσης που σας ενέπνευσε;
Οι ηρωίδες και τα ρούχα που φορούσαν εκείνη την εποχή. Έχω επισκεφτεί διάφορα μουσεία Λαϊκής Τέχνης στην Ελλάδα κι έχω πολλά βιβλία σχετικά με τις ελληνικές φορεσιές. Κάθε φορά που τα ξεφυλλίζω, μ’ εντυπωσιάζει ο συνδυασμός των υφασμάτων, των χρωμάτων και το layering που έκαναν. Φαίνονται τόσο σύγχρονα και διαχρονικά. Στην Αστυπάλαια, για παράδειγμα, υπάρχει ένα πράσινο αμάνικο φόρεμα που θα μπορούσε άνετα να φοριέται στις ημέρες μας.
Συγκρίνατε μεταξύ τους τις παραδοσιακές φορεσιές των γυναικών της εποχής, έχοντας, ωστόσο, ως γνώμονα και τις διαφορετικές περιοχές. Ποιες ομοιότητες και ποιες διάφορες παρατηρείτε με το σήμερα και τι ρόλο παίζουν η λειτουργικότητα και οι συνθήκες της περιόδου εκείνης στη μόδα;
Αυτό είναι το άλλο που μ’ εντυπωσίασε ψάχνοντας, ότι ανάλογα με την περιοχή η φορεσιά άλλαζε, κι αυτό συνέβαινε λόγω των κλιματικών συνθηκών που επικρατούσαν σε κάθε τόπο, αλλά και των διαφορετικών ασχολιών που είχαν οι γυναίκες που ζούσαν σε αυτόν. Οι φορεσιές, παρά το πόσο φορτωμένες δείχνουν, έπρεπε να είναι πρακτικές. Ομοιότητες υπήρχαν, όπως το μήκος της φούστας, το layering και τα κεντήματα, αλλά εύκολα μπορείς να ξεχωρίσεις και να μαντέψεις την προέλευση της καθεμιάς. Για παράδειγμα, οι νησιωτικές ήταν πιο ανάλαφρες και πιο έντονες χρωματικά.
Εστίασα περισσότερο στις μπορντούρες των ρούχων και προσπάθησα να τις προσαρμόσω έτσι, ώστε να δημιουργηθούν ευφάνταστα σχέδια.

Ποιες είναι οι βασικές λεπτομέρειες, τα υλικά και τα χρώματα που χρησιμοποιήσατε στη συλλογή που κάνατε για τη συνεργασία με τη Zeus+Δione; Tι το ιδιαίτερο τη χαρακτηρίζει;
Κατά κύριο λόγο, δημιουργήσαμε τρεις ομάδες από σανδάλια. Η πρώτη είναι εμπνευσμένη από τα χρώματα, τις ραφές και τις λεπτομέρειες που έχουν τα τσαρούχια, οπότε συνδυάσαμε το φυσικό δέρμα με μπορντό και μαύρο. Το δεύτερο αποτελείται από ένα flat mule κι ένα τσόκαρο, φτιαγμένα από γαϊτάνια - λεπτά σχοινιά σεδιάφορους συνδυασμούς. Τα χρώματα επιλέχθηκαν έτσι, ώστε να συμπληρώνουν τη συλλογή των ρούχων. Το τελευταίο και πιο εντυπωσιακό είναι ένα χωστό σανδάλι, με δερμάτινα πλαϊνά, τα οποία ενώνονται με οχτάρια από γαϊτάνι, μοτίβο εμφανές σε γιλέκα. Αυτή η συλλογή είναι πολύ διαφορετική απ’ ό,τι έχουμε κάνει ως τώρα. Έχει στοιχεία και από τα δύο brands, με τις ίδιες αξίες και την ίδια αγάπη για την παράδοση. Ήταν μια πολύ αρμονική συνεργασία με τον Mario Schwab, με τον οποίο έχουμε ξαναδουλέψει –στην πρώτη σύμπραξή του με τα AGS το 2011 για το show του στο Λονδίνο. Μιλάμε την ίδια γλώσσα κι έχουμε την ίδια αισθητική, οπότε βγήκε πολύ φυσικά αυτή η συλλογή.
Τo σιρίτι, που αποτελεί βασικό στοιχείο των παραδοσιακών φορεσιών, πώς μεταποιήθηκε στο σήμερα;
Αντλώντας έμπνευση από αυτό, δημιουργήσαμε μια σπονδυλωτή αλυσίδα, που τελειώνει σε δύο χρυσά κουμπιά για να ενώσει τις δύο άκρες του δέρματος. Δώσαμε με αυτόν τον τρόπο στα σανδάλια και τα τσόκαρα, όπου χρησιμοποιήθηκε αυτό το αξεσουάρ, ένα 70’s look.
Πώς αυτές οι δημιουργίες αντικατοπτρίζουν τη δυναμική και την ανάγκη για ελευθερία των Ελλήνων;
Νομίζω ότι τα σανδάλια γενικά αντικατοπτρίζουν την ανάγκη για ελευθερία, για διακοπές και ξένοιαστες στιγμές. Ανέκαθεν, πουλούσαμε σανδάλια μέσω του e-shop τoν χειμώνα στην Ελλάδα, αλλά και σε όλα τα μέρη του κόσμου, κάτι που συνεχίζει και φέτος. Ο κόσμος δεν έχει σταματήσει να ονειρεύεται και να ελπίζει ότι σύντομα θα γυρίσουμε στον τρόπο ζωής που ξέραμε.
Δήμητρα Κολοτούρα, Founder Zeus+Δione

H νέα χρονιά βρίσκει το ελληνικό brand Zeus+Δione σε μια από τις πιο δημιουργικές του φάσεις, στο ξεκίνημα μιας νέας εποχής, κατά την οποία ο βραβευμένος designer Marios Schwab έχει πλέον αναλάβει τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του. Η collection του καλοκαιριού είναι εξολοκλήρου αφιερωμένη στην Επανάσταση του 1821, ενώ μια σειρά από συνεργασίες, όπως αυτές με την Ιλεάνα Μακρή και τα Ancient Greek Sandals, επισφραγίζουν μια συναρπαστική συλλογή, που εμπνέεται από τον επετειακό χαρακτήρα της χρονιάς. Μιλήσαμε με τη Δήμητρα Κολοτούρα, co-founder της Zeus+Δione, για το υψηλό φρόνημα που διαπνέει αυτές τις δημιουργίες, τον χαρακτήρα αλλά και τις υψηλές προσδοκίες της.

Η ιστορία μας γίνεται στοιχείο έμπνευσης αυτήν την επετειακή χρονιά. Πώς αντικατοπτρίζεται στο έργο σας και τη νέα σας συλλογή;
Καταρχάς, η καλοκαιρινή collection είναι αφιερωμένη στην Επανάσταση του 1821, που είναι μεγάλης σημασίας τόσο για τους Έλληνες όσο και για την υπόλοιπη Ευρώπη. Όσον αφορά στο κομβικό αυτό σημείο της ιστορίας, θελήσαμε να εστιάσουμε στον τρόπο που η κοινωνία κινήθηκε στον αισθητικό τομέα, στο πώς ντύνονταν οι ήρωες αλλά και οι απλοί άνθρωποι. Στρέψαμε την προσοχή μας στις λεπτομέρειες των φορεσιών τους. Η νέα αυτή συλλογή καταφέρνει -μ’ έναν φρέσκο, μοντέρνο τρόπο και με την απόλυτα δημιουργική ματιά του νέου creative director της Zeus+Δione, Marios Schwab- να μας ταξιδέψει στις θεμελιώδεις αξίες του έθνους μας. Τα ελληνικά μπλε, όπως λέμε, κυριαρχούν, αλλά και το κατακόκκινο με το μπορντό, καθώς και το πράσινο με τα γήινα μπεζ, άσπρα και εκρού.
Τι ακριβώς μελετήσατε για να εμπνευστείτε και πώς εξελίχθηκε στη μοντέρνα του εκδοχή;
Η έμπνευση για την «1821», όπως και για κάθε άλλη συλλογή που δημιουργούμε, αντλείται από την κληρονομιά, την κουλτούρα και τις ρίζες μας. Ο Marios μελέτησε προσεχτικά τον ντουλαμά, τη στολή του Εύζωνα, αλλά κι άλλες φορεσιές της εποχής. Οι λεπτομέρειες μεταφέρθηκαν σε μανίκια, σακάκια και φούστες. Οι φόρμες των ρούχων θυμίζουν κάτι από την Ιστορία μας, αλλά κλείνουν παράλληλα το μάτι και στη γυναίκα, σε οποιαδήποτε γωνιά του κόσμου. Επιπροσθέτως, σε αυτήν την collection έχουμε κάνει δύο σημαντικά collaborations με σημαντικούς έλληνες δημιουργούς: με την Ιλεάνα Μακρή για τα κοσμήματα και με τα Ancient Greek Sandals για τα σανδάλια. Το αποτέλεσμα είναι μοναδικό.
Οι φόρμες των ρούχων θυμίζουν κάτι από την ιστορία μας, αλλά κλείνουν παράλληλα το μάτι και στη γυναίκα, σε οποιαδήποτε γωνιά του κόσμου.
Ποιο είναι το πιο χαρακτηριστικό κομμάτι που επαναφέρατε και θα συγκινήσει τη σύγχρονη Ελληνίδα;
Είναι πολλά… και θα θέλει να τα βάλει με υπερηφάνεια. Τα αγαπημένα μου είναι σίγουρα το Hellas φόρεμα, που θυμίζει την ελληνική σημαία -έχει άσπρες και μπλε ρίγες. Επίσης, ένας άλλος συνδυασμός που θ’ αγαπηθεί είναι η φουστανέλα του Εύζωνα φορεμένη με το κλασικό μας Hera πουκάμισο, σ’ ένα κατακόκκινο με μπορντό ρίγες σπαθωτό (το signature ύφασμα της Z+Δ). Σε λίγο θ’ αρχίσω ν’ απαριθμώ ένα ένα τα κομμάτια της συλλογής, μιας κι όλα έχουν κάτι υπέροχο να μας πουν: μια ιστορία, που μας κάνει να σηκώνουμε το κεφάλι ψηλά και να κοιτάμε το μέλλον με χαμόγελο.

Υπάρχει κάποιο highlight που περιμένουμε στη διάρκεια της χρονιάς;
Τα σχέδιά μας για το άμεσο μέλλον είναι πολύ φιλόδοξα και συναρπαστικά. Θα περιοριστώ, προς το παρόν, ν’ αποκαλύψω ότι δημιουργούμε μια χειμωνιάτικη συλλογή-έκπληξη. Μιλώντας για το μέλλον, δεν μπορώ, βέβαια, να μην ευχηθώ να είμαστε κυρίως καλά στην υγεία μας και ν’ αφήσουμε σύντομα πίσω μας τον εφιάλτη της πανδημίας.
Τι αντίκτυπο διακρίνετε στη διεθνή σκηνή της μόδας;
Τα μηνύματα που πήραμε από τη διεθνή αγορά και από τον κόσμο της μόδας ήταν πολύ θετικά κι ενθουσιώδη, με αφιερώματα σε περιοδικά κι εφημερίδες παγκοσμίως. Ανυπομονούμε να βγει η συλλογή στα μαγαζιά και στα διεθνή on-line e-shops, για να δούμε και σε πραγματικό χρόνο το reaction του καταναλωτή.
Ιλεάνα Μακρή, Σχεδιάστρια κοσμημάτων

Η μοναδική ελληνίδα σχεδιάστρια κοσμημάτων, που έχει χτίσει την καριέρα της θεωρώντας πως η πολυτέλεια κρύβεται στην απλότητα, συμμετέχει κι αυτή, με τον δικό της τρόπο, στον εορτασμό της επετείου των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση. Σχεδίασε για το ΕΛΙΖΑ - Σωματείο Ενάντια στην Κακοποίηση του Παιδιού ένα γούρι-κρίνο, μια σειρά κοσμημάτων σε συνεργασία με τη Zeus+Δione κι ένα βραχιόλι για τη δική της συλλογή, για τα οποία μας μίλησε.
Το επετειακό έτος 2021 είναι μια ευκαιρία για να γιορτάσουμε την ελευθερία, να νιώσουμε περήφανοι ως έθνος. Πώς αποτυπώνεται αυτό στη δουλειά ενός δημιουργού και μάλιστα σε κόσμημα;
Η επέτειος αυτή έχει συμβολική αξία και μας θυμίζει πως οι Έλληνες πολέμησαν σθεναρά για το πολύτιμο αυτό αγαθό. Ωστόσο, ο καθένας μας οφείλει σε όλη του τη ζωή να διεκδικεί την ελευθερία του, χωρίς να χρειάζεται να γιορτάζει. Απλά, για να τιμά τη ζωή που του δόθηκε. Μια επέτειος αποτυπώνεται συνήθως με κομμάτια που έχουν ξεκάθαρο συμβολισμό. Την έννοια της ελευθερίας ο κάθε δημιουργός την αποδίδει με διαφορετικό τρόπο, αρκεί το έργο του ν’ αποτελεί διαχρονικό έμβλημα, να ξυπνάει μνήμες του ένδοξου παρελθόντος και να προκαλεί συναισθήματα συγκίνησης.
Σε ποια ιστορικά σημεία σταθήκατε για ν’ αντλήσετε έμπνευση;
Σε κανένα. Στάθηκα στην ουσία, που είναι η φράση «Ελευθερία ή Θάνατος», και στη θεά Νίκη, η οποία, σύμφωνα με τη μυθολογία μας, ήταν δίπλα στον Δία όταν πολέμησε και νίκησε τους Τιτάνες.

Μιλήστε μας για τη νέα συνεργασία σας. Πώς προέκυψε και τι ιδιαίτερο περιλαμβάνει;
Η Zeus+Δione δημιούργησε μια συλλογή εμπνευσμένη από στολές των αγωνιστών του 1821, εμπλουτισμένη με στοιχεία, όπως κεντίδια και τερτήρια (κορδόνια), που τα έφερε στο σήμερα, παρουσιάζοντας μια σύγχρονη εικόνα αυτής της παραδοσιακής φορεσιάς. Από την πλευρά μου, σχεδίασα μια σειρά κοσμημάτων παίρνοντας λαχούρια που υπάρχουν μέσα στα σχέδια των υφασμάτων ή από τα σχήματα που δημιουργούν τα τερτήρια πάνω στα γιλέκα και στα μανίκια των φορεσιών.
Την έννοια της ελευθερίας ο κάθε δημιουργός την αποδίδει με διαφορετικό τρόπο, αρκεί το έργο του ν’ αποτελεί διαχρονικό έμβλημα, να ξυπνάει μνήμες του ένδοξου παρελθόντος και να προκαλεί συναισθήματα συγκίνησης.

Τι συμβολίζει ο κρίνος, το κόσμημα που δημιουργήσατε για το ΕΛΙΖΑ - Σωματείο Ενάντια στην Κακοποίηση του Παιδιού;
Καταρχάς, έχει έναν διαχρονικό θρησκευτικό συμβολισμό 3.500 ετών, καθώς αναφέρεται για πρώτη φορά στη μινωική Κρήτη. Επιπλέον, η Επανάσταση του 1821 συνδέεται άρρηκτα με την ημέρα του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, όπου ο κρίνος διαδραματίζει κυρίαρχο ρόλο. Το σχήμα του συμβολίζει τη γονιμότητα, τα φύλλα του παραπέμπουν στην ταπεινοφροσύνη και το λευκό του χρώμα εκφράζει την αγνότητα, την καθαρότητα, την εντιμότητα, την ειρήνη. Ίσως, το πλέον ιδανικό σύμβολο για μία χρονιά «αναγέννησης».

«Ελευθερία ή θάνατος». Πώς αποτυπώνεται ένα τέτοιο μήνυμα σ’ ένα σύγχρονο fashion piece και πώς η διαχρονικότητά του αγγίζει το σήμερα;
Διάλεξα ένα πολύ σκληρό και ανθεκτικό μέταλλο, το τιτάνιο, για να χαράξω πάνω του τα αρχικά της φράσης, όπως είναι γραμμένα στη σημαία της Φιλικής Εταιρείας. Η ελευθερία είναι διαχρονική αξία της ανθρώπινης ύπαρξης και σήμερα, περισσότερο από ποτέ, προέχει να τη διαφυλάττουμε και να πολεμάμε γι’ ανθρώπους που αυτό το δικαίωμά τους καταπατάται.
Κωνσταντίνος Κακανιάς, Αrtist

Μπορεί η εκκεντρική κυρία Τεπενδρή να μην ετοιμάζεται να σηκώσει ξανά τη σημαία της Επανάστασης, όπως έκανε 24 χρόνια πριν, στην έκθεση του διεθνώς καταξιωμένου Κωνσταντίνου Κακανιά, πρωταγωνιστεί, όμως, στη συλλεκτική capsule συλλογή που υπογράφει - αποτέλεσμα της συνεργασίας των brands Kalogirou και Superga. Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη, ο οποίος βρίσκεται εν μέσω δημιουργικού πυρετού στο στούντιό του στο Los Angeles, αφού ετοιμάζει μια νέα έκθεση «ιδιαίτερα amusing», όπως ο ίδιος τη χαρακτήρισε, η οποία πρόκειται να παρουσιαστεί -αν όλα πάνε καλά- τον Σεπτέμβριο στη Νέα Υόρκη.

Πως η ιστορική επέτειος έγινε στοιχείο έμπνευσης για το έργο σας;
Η επέτειος αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική για τη χώρα μας και σ’ αυτήν τη δύσκολη περίοδο που διανύουμε είναι μια αφορμή για να νιώσουμε εμείς οι Έλληνες χαρά και υπερηφάνεια, αλλά και να δεχτούμε μια αισιόδοξη πνοή ενέργειας και δημιουργικότητας. Πιστεύω πολύ στο αντικείμενο που χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητά μας, το οποίο μπορεί να γίνει ένας τέλειος τροχός της Τέχνης και συμμετέχοντας στο celebration πνεύμα της χρονιάς, είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος γι’ αυτήν την επετειακή limited edition συλλογή με την εικαστική υπογραφή μου.
Άρα, η τέχνη γίνεται η γέφυρα που ενώνει το παρελθόν με το παρόν, την αισθητική με τη χρηστικότητα…
Στην ουσία, χρησιμοποιώντας την Τέχνη ως μέσο, το αντικείμενο ανάγεται σε κάτι ιερό κι αυτό είναι κάτι στο οποίο μ’ ενδιαφέρει πολύ να συμμετέχω. Μου αρέσει πολύ η ιδέα του να φοράω κάτι που περιέχει Τέχνη και μια pop ιδέα ή να τρώω σε κάτι ανάλογο. Η art to use είναι κάτι πολύ updated και σύγχρονη και βρίσκω εξαιρετική ιδέα να μεταλλάσσεται σε κάτι χρήσιμο, πόσο μάλλον όταν γίνεται παράλληλα και αφορμή να γιορτάσουμε κάτι τόσο σημαντικό. Εγώ θα φορέσω σίγουρα ένα από τα 200 αριθμημένα ζευγάρια παπούτσια που σχεδιάστηκαν για τα 200 χρόνια ελευθερίας της Ελλάδας. Δεν είναι, άλλωστε, κάτι κραυγαλέο. Απεναντίας, είναι ωραίο να δώσουμε το βάρος που αξίζει σ’ αυτήν την επέτειο και όλοι μας να συμμετέχουμε στον ελληνικό εορτασμό, για να αισθανθούμε ελεύθεροι, να νιώσουμε τη χαρά για το υπέρτατο αυτό αγαθό που έχουμε κατακτήσει ως λαός.
Πιστεύω πολύ στο αντικείμενο που χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητά μας, το οποίο μπορεί να γίνει ένας τέλειος τροχός της Τέχνης.
Με την ίδια αφορμή, έχω υπογράψει μια μικρή συλλογή από κεραμικά πιάτα, που σχεδιάστηκε ειδικά για τη στήριξη του shop του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, όπου απεικονίζονται ήρωες του ’21, οι οποίοι κάνουν έναν διάλογο με την κυκλαδική τέχνη, και η οποία θα διατίθεται σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς αυτής.

Πώς μεταφράζετε την ελληνική μαχητικότητα στη μοντέρνα της εκδοχή και τι γνώμη έχει η κυρία Τεπενδρή γι’ αυτό;
Όσον αφορά στη δική μου επανάσταση, την έκανα το 1997 με την έκθεση «NAI!NAI!NAI! Ελευθερία ή Θάνατος», η οποία παρουσιάστηκε στην gallery της Ρεβέκκας Καμχή, με τεράστια τότε επιτυχία και πολλές performances, και αργότερα μεταφέρθηκε στη Νέα Υόρκη. Η συναρπαστική περσόνα κυρία Τεπενδρή, που έχει αποθεωθεί πλέον παγκοσμίως, μεταμορφώθηκε σε ηρωίδα της Ελληνικής Επανάστασης έχοντας τον δυναμισμό, το πάθος και την αποφασιστικότητα με τα οποία χρόνια τώρα αντιμετωπίζει την εκλεκτική της καθημερινότητα. Η θρυλική αυτή κοσμοπολίτισσα, συλλέκτρια έργων Τέχνης και κυρία της καλής κοινωνίας, που φοράει δημιουργίες υψηλής ραπτικής, πρωταγωνίστησε τότε συναντώντας από κοντά τους ήρωες του ’21 και συνέβαλε με τον δικό της τρόπο στην απελευθέρωση του Έθνους. Ήταν ένας υπέροχος τρόπος συνύπαρξης της Ιστορίας με την Τέχνη.
ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ GLOW ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2021