Στα εγκαίνια της Art Athina 2024 πλήθος κόσμου θαύμασε τα έργα επτά σημαντικών Ελλήνων εικαστικών - Γιάννης Αδαμάκος, Γιώργος Λάππας, Χριστίνα Μήτρεντσε, Μυρτώ Ξανθοπούλου, Νίκος Ποδιάς, Παντελής Χανδρής, Πάνος Χαραλάμπους - που παρουσίασε η CITRONNE Gallery στο περίπτερο της L7.
Οι καλλιτέχνες των οποίων τα έργα εκτίθενται έχουν παρουσιάσει την δουλειά τους σε διεθνείς εκθέσεις. Επίσης, εκπροσωπούνται σε συλλογές σημαντικών μουσείων και αναγνωρισμένων ιδιωτικών συλλογών, έχουν βραβευτεί και έχουν συμμετάσχει σε μερικούς από τους πιο επιδραστικούς καλλιτεχνικούς θεσμούς.
O Γιάννης Αδαμάκος (1952-) από τους καταξιωμένους ανανεωτές της αφαιρετικής ζωγραφικής, δημιουργεί ακαθόριστα τοπία - προβολές του αισθητού κόσμου διά της μνήμης. Στην Art Athina παρουσιάζει το έργο Insight B – II. Χρησιμοποιεί τονικότητες χρωμάτων: τον απασχολεί το όριο ανάμεσα στο ορατό και το αόρατο, την έκρηξη και την ηρεμία, το φως και το σκοτάδι. Έργα του υπάρχουν σε συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης, του ΜΟΜus και της Τράπεζας της Ελλάδος. Πρόσφατες ατομικές του εκθέσεις, 9 Lumen (Μουσείο Μπενάκη, 2013), Re-Emergence (CITRONNE Gallery, 2017), και Νέα έργα 2019 – 2021 (Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων, 2021). Το 2008 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Άγρα το λεύκωμα Γιάννης Αδαμάκος: Ζωγραφική 1977-2007.
Ο Γιώργος Λάππας (1950-2016), καλλιτέχνης με διεθνή αναγνώριση, διερεύνησε τα όρια της γλυπτικής μέσω ενός ανατρεπτικού έργου. Το μνημειακό έργο Κόκκινη Φιγούρα του Γιώργου Λάππα κυριαρχεί στο φετινό περίπτερο της CITRONNE στην Art Athina. Βασικό στοιχείο της τέχνης του ήταν η έρευνα στην κλινική ψυχολογία και η έλξη της Ιστορίας, καθώς και η ενασχόληση με διαφορετικούς πολιτισμούς. Τα έργα του, εμπεριέχουν το παράδοξο, μορφολογικά και σημασιολογικά, τις ταυτόχρονες χρονικότητες και χωρικές συνθήκες, καθώς και την διασάλευση της κλίμακας. Δημιουργούν την αίσθηση ενός μεταίχμιου· μίας διεσταλμένης εκκρεμότητας· του ιλίγγου· της παραίσθησης· του παραληρήματος· της επισφαλούς ισορροπίας. Εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μπιενάλε της Βενετίας δύο φορές, Αperto, (1988) και Ελληνικό Εθνικό περίπτερo (1990). Το έργο του παρουσιάστηκε στην documenta 14 (Αθήνα και Κάσελ, 2017).
Η Χριστίνα Μήτρεντσε (1977-) προσδιορίζει το βιβλίο ως μορφή και περιεχόμενο, καθώς και ως μεταφορά της ανθρώπινης υπόστασης η οποία έχει σώμα και βίο. Στην φετινή Art Athina η Χριστίνα Μήτρεντσε παρουσιάζει έργα της από την ενότητα Fungi. Αναπτύσσει διαδοχικά ζητήματα γύρω από το είδος, την διαφύλαξη, την αρχειοθέτηση, την αξιολόγηση και την μετάδοση της γνώσης μέσα σε μία σύγχρονη παγκόσμια πραγματικότητα σε κρίση. Έργα της έχουν παρουσιαστεί στην Tate Modern, τη Royal Academy, το ICA London, το MOΜus και το ΕΜΣΤ, και βρίσκονται στις συλλογές του MOCA London, του Tate Archive, του Μουσείου Μπενάκη και του Ιδρύματος Ωνάση.
Η Μυρτώ Ξανθοπούλου (1981-) παρουσιάζει έργα τα οποία περιλαμβάνουν εγκαταστάσεις, σχέδια, κατασκευές, γλυπτά και βίντεο από ευπαθή, αναλώσιμα υλικά. Βασίζονται στην καθημερινότητα και συνιστούν ένα «ημερολογιακό» άθροισμα από αποσπασματικές οπτικές και λεκτικές σημειώσεις. Τα έργα της Ξανθοπούλου ισορροπούν ανάμεσα σε αντιθέσεις: μόνιμο και προσωρινό, αποδόμηση και κατασκευή, αστείο και σοβαρό, φθορά και αναδημιουργία, δημόσιο και ιδιωτικό χώρο, βάρος και ελαφρότητα. Το 2020 βραβεύτηκε από το Πρόγραμμα Υποστήριξης Καλλιτεχνών Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (SNF Artworks Fellowship). Στην Art Athina παρουσιάζει το έργο Όσο βαρούν οι τέντες καθώς επίσης παίρνει μέρος και στην ενότητα των Performance της Art Athina την Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου, 20:15 - 20:40,
Ο Νίκος Ποδιάς (1974-) πραγματεύεται τα άυλα ή υλικά ίχνη, τα θραύσματα του παρελθόντος και τον μετασχηματισμό τους μέσα στον χρόνο. Αφετηρία του είναι συχνά η ιστορία ενός τόπου, ένα παραμύθι ή αρχετυπικά και διαπολιτισμικά μοτίβα και έννοιες. Τα έργα του υποδηλώνουν μία παρουσία και αναδεικνύουν τα όρια ανάμεσα σε ποιότητες, όπως η ύλη και το αιθέριο, το εύθραυστο και η σκληρότητα, το εφήμερο και το διαχρονικό, το ατελές και το πλήρες, η δομημένη και η ελεύθερη σύνθεση. Τα δίπτυχο έργο του Paper Scales παρουσιάζεται στην φετινή Art Athina.
Τα έργα του Παντελή Χανδρή (1963-) επισημαίνουν τις πρωτογενείς σχέσεις ανάμεσα στην φύση, τον άνθρωπο και το οικιστικό περιβάλλον. Ο καλλιτέχνης εξερευνά την ψυχολογική και εννοιολογική διάσταση των μορφών, την προέλευση και την πρόσληψή τους. Η εγκατάσταση που παρουσιάζει στην Art Athina αποτελείται από σχέδια και επιτοίχια γλυπτά, μέσω των οποίων ιχνηλατεί ένα τοπίο. Το τοπίο χαρακτηρίζεται από μια πρωτογενή, σχεδόν απόκοσμη απεικόνιση και βρίσκεται σε μια κατάσταση ανάμεσα στο φανταστικό και το πραγματικό. Η λεπτότητα με την οποία το αποδίδει ο καλλιτέχνης, μας οδηγεί σε μια σύνδεση με έναν ουτοπικό χωροχρόνο. Το έργο του έχει βραβευτεί και βρίσκεται στις συλλογές των: ΕΜΣΤ, Εθνική Πινακοθήκη, Εθνική Γλυπτοθήκης και ΜΟΜus.
Ο Πάνος Χαραλάμπους (1956-) διαστέλλει τον χρόνο, μετουσιώνει αρχειακό υλικό και ενσωματώνει την ατομική στην συλλογική μνήμη. Στην Art Athina η CITRONNE Gallery παρουσιάζει τα έργα του Δάπεδο (ενότητα από 12 μονοτυπίες) και Χαλάζι (βίντεο προβολή). Πρόκειται για δύο αλληλεξαρτώμενα έργα μιας συμπωματικής διαδικασίας. Με αφορμή το κλείσιμο του εργοστασίου της Columbia το 2006, ο καλλιτέχνης ξεκίνησε μια συλλογή / αποθήκευση βινυλίων. Στην περίπτωση μιας φυσικής καταστροφής, όπως το χαλάζι, τα εκτεθειμένα βινύλια σπάνε και να μετατρέπονται σε ψηφιδωτά. Στο επιτοίχιο έργο, τα κομμάτια πρεσάρονται με μελάνι σε χαρτί και αποτελούν μια πρόταση για ηχητικά δάπεδα. Έργα του υπάρχουν στις συλλογές ΜΟΜus, Εθνική Πινακοθήκη, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης και FRAC (Ντιζόν, Γαλλία) ενώ επίσης συμμετείχε στο Εθνικό περίπτερο της Ελλάδας στην 58 η Μπιενάλε της Βενετίας (2019) και σε διοργανώσεις όπως η documenta 14 (Αθήνα και Κάσελ, 2017).
Φωτογραφία Εξωφύλλου: Κατερίνα Κοσκινά, Δημήτρης Παπαϊωάννου, Τατιάνα Σπινάρη Πολλάλη
Φωτογραφία: Studio Panoulis