Βγαίνοντας μία απλή βόλτα στη Θεσσαλονίκη, είναι αρκετό για να καταλάβουμε πόσο αγαπάμε σαν πόλη και σαν χώρα γενικότερα, το να περνάμε στιγμές εκτός σπιτιού. Η ανάγκη για διασκέδαση και μοναδικές στιγμές βρίσκεται στο DNA μας εδώ και δεκαετίες και αυτό δεν έχει αλλάξει. Είναι και ένα από τα πρώτα στοιχεία που μεταλαμπαδεύουμε σε όποιον βρίσκεται στην πόλη μας, έστω και για λίγες ημέρες.
Βέβαια, αυτός ο περίπατος στους δρόμους της πόλης έχει πολλά ακόμα να μας αποκαλύψει. Όπως το πόσο έχει αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο απολαμβάνουμε τις εξόδους μας, ο σκοπός, τα μέρη, οι συνήθειες μας... Έχουμε περάσει από πολλές φάσεις στον τομέα της διασκέδασης. Από τις δεκαετίες των ξέφρενων parties και της φιλοσοφίας του «φαίνεσθαι» τόσο στα μέρη που συχνάζουμε αλλά και σε ολόκληρο το lifestyle, μέχρι τις δεκαετίες της έντονης κρίσης, η οποία επηρέασε σημαντικά όλους τους τομείς και κατ' επέκταση και την εστίαση. Σήμερα όμως συζητάμε για μία άλλη κατάσταση, μία νέα αντίληψη. Και αναφέρομαι τόσο σε όλους εμάς που απολαμβάνουμε να περνάμε χρόνο έξω, όσο και στα πρόσωπα πίσω από τις βιτρίνες, τις μπάρες και τις κουζίνες. Η Θεσσαλονίκη έχει κάνει... άλματα με γερές βάσεις προς μία καινούργια κατεύθυνση στην εστίαση και στον τρόπο με τον οποίο η ίδια η πόλη διασκεδάζει. Και αυτή η προσέγγιση είναι πολύ όμορφη.
Τι άλλαξε λοιπόν και τι επιφυλάσσει το μέλλον;
Η πλευρά των επιχειρηματιών της εστίασης

Η Θεσσαλονίκη είναι μία πόλη που έχει χαρακτήρα. Αυτό είναι κάτι το οποίο είναι γνωστό. Η εστίαση, από τα εστιατόρια μέχρι τις ταβέρνες, και από τα στέκια ορόσημα, μέχρι τα πιο μικρά coffee spots, φέρει ένα βάρος - μία ταυτότητα. Αυτή, λοιπόν συνεχίζει να διατηρείται αναλλοίωτη στον βαθμό που ορίζει κάθε επιχείρηση. Το νέο όμως φαινόμενο που παρατηρείται, σε όλους όσους δραστηριοποιούνται στον κλάδο της εστίασης της Θεσσαλονίκης, είναι η αλλαγή που έχει συμβεί στην αντίληψή τους, απέναντι στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνονται τις παροχές τους. Έχουν καταφέρει - για καλή μας τύχη - να απομακρυνθούν αρκετά από την απρόσωπη προσέγγιση με μόνο στόχο το κέρδος. Έχουν επιλέξει να βλέπουν και να παρουσιάζουν τις επιχειρήσεις τους σαν έναν ζωντανό οργανισμό, ο οποίος έχει ως βασικό στόχο τη δημιουργία μιας ξεχωριστής εμπειρίας και που σέβεται όλη τη διαδικασία της παραγωγής, ενώ παράλληλα ακολουθεί αρχές που προωθούν τη βιωσιμότητα. Έχουν απομακρυνθεί από το «φαίνεσθαι» και εστιάζουν στο «είναι». Αυτή είναι μία αρχή που κάποιος θα περίμενε να ενστερνίζονται ομάδες της εστίασης οι οποίες έχουν ένα πιο εξωστρεφή χαρακτήρα. Και όμως, όταν μερικοί κάνουν τη αρχή, οι υπόλοιποι ακολουθούν και ο καθένας με το λιθαράκι του δημιουργεί κάτι πολύ ωραίο.
Η αισθητική έχει επιρροές πλέον από όλον τον κόσμο και όλα τα στιλ. Δεν κυριαρχεί μία μόνο τάση που μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα μαζικοποιείται. Ούτε μία επιτυχημένη συνταγή που όλοι θέλουνε να την υιοθετήσουνε με στόχο το κέρδος. Οι νέοι αλλά και οι «παραδοσιακοί» επιχειρηματίες δεν φοβούνται να τολμήσουν, να διαφοροποιηθούν, και στο τέλος να δικαιωθούν, διατηρώντας τη δική τους ταυτότητα που χαρίζει μια αυθεντική προσωπικότητα στο εγχείρημά τους.

Και σε αυτό να δώσουμε τα συγχαρητήρια, στους ανθρώπους της νεότερης γενιάς. Στις νεοσύσταστες ομάδες της πόλης που δημιουργούν στέκια με χαρακτήρα. Πολυταξιδεμένοι, με φρέσκες ιδέες και επιρροές, τη διάθεση της νεότητας, θεμελιώνουν projects που αντανακλούν ποιοι είναι και τι πραγματικά αξίζει στο κοινό της Θεσσαλονίκης. Αυτά τα νέα εγχειρήματα αυξάνονται ολοένα και περισσότερο. Σε όλες τις παραδοσιακές «πιάτσες» του κέντρου αλλά και στις νέες που δημιουργούνται. Αυτοί για εμένα είναι τα αποκαλούμενα «παράθυρα», που είναι ανοιχτά και επιτρέπουν να εισέρχεται νέος αέρας στη πόλη. Κι αυτό γιατί, η διασκέδαση και ό,τι αυτή περιλαμβάνει - εστιατόρια, bars - μπορεί να μεταφραστεί ως φορέας πολιτισμού.
Να σημειώσω και κάτι ακόμα πολύ σημαντικό. Πόσο ξεπερασμένη είναι η φιλοσοφία του να μας ενδιαφέρει τι συμβαίνει με τις επιχειρήσεις των υπολοίπων με την αρνητική πρόθεση, και πόσο πιο ωραίο το γεγονός ότι έχουμε απομακρυνθεί σχεδόν ολοκληρωτικά σήμερα από αυτή; Πρέπει να αντιληφθούμε πως όταν κερδίζει ένας, κερδίζουμε όλοι, και στο τέλος δημιουργούμε ένα ωραίο ενωτικό πρόσωπο!
Η φιλοσοφία του κόσμου

Τι θα ήταν όμως η εστίαση χωρίς τον κόσμο της; Τίποτα. Σαν μία ορχήστρα που δεν έχει θεατές να παρακολουθήσουν το έργο της. Η ποιότητα του έργου δεν χάνεται, ωστόσο δεν βρίσκει υποστηρικτές. Και σε αυτές τις περιπτώσεις η αναγνώριση είναι πολύ σημαντική. Τι είναι διαφορετικό λοιπόν στα χαρακτηριστικά του κόσμου που διασκεδάζει, σε μία εποχή που καλώς ή κακώς κυριαρχούν τα social media; Η απάντηση είναι ότι έχει αλλάξει η νοοτροπία μας σε βάθος. Έχουμε αποφασίσει ότι δεν μας αρκεί πια να ακολουθούμε άβουλα τις τάσεις που επιβάλει η pop κουλτούρα.
Και θα αναρωτηθείτε: «Αυτό όμως δεν είναι το αποτέλεσμα της υπερπροβολής στα social media;». «Δεν βλέπουμε ένα νέο μέρος που γίνεται trend και θέλουμε να το επισκεφτούμε;» Και θα σας απαντήσω πως στο τέλος, το πραγματικό αποτέλεσμα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης δεν είναι η μαζικότητα αλλά μια πιο σύγχρονη μορφή του παραδοσιακού mouth to mouth τρόπου διαφήμισης. Τίποτα παραπάνω. Ή ίσως κατάφεραν να ασκήσουν και μία πίεση στους επαγγελματίες του χώρο, καθώς πλέον είναι πιο εύκολο να πραγματοποιήσει κάποιος τη κριτική του, απευθυνόμενος σε μεγαλύτερο κοινό.

Λοιπόν, ας προχωρήσουμε σε μία ακόμη προσωπική εκτίμηση που έχει δημιουργηθεί μέσα από συζητήσεις και από τη παρατήρηση των εικόνων της εστίασης στην πόλη.
Για εμένα οι άνθρωποι της Θεσσαλονίκης έχουν τη φιλοσοφία του «βγαίνω έξω για να βιώσω την εμπειρία», πιο καλλιεργημένη από ποτέ. Ο κόσμος επιθυμεί να απολαμβάνει τις στιγμές που θα περάσει στα bars και στα εστιατόρια σαν μικρές οάσεις απόδρασης από την καθημερινότητα. Και το σημαντικότερο; Ενδιαφέρεται. Για το πιάτο που θα δοκιμάσει, την ιστορία του, τη πρώτη ύλη, το ποτό, το κρασί και ολόκληρη τη διαδικασία παραγωγής. Δεν εστιάζει πλέον στα δευτερεύοντα πράγματα αλλά αναζητεί αυτά που πραγματικά αξίζουν την προσοχή του και που στο τέλος θα του χαρίσουν μία πρωτόγνωρη εμπειρία που θα του μείνει χαραγμένη στην μνήμη του για πολύ καιρό. Και όταν θα αρχίσει να ξεθυμαίνει, θα νιώθει την ανάγκη να την βιώσει από την αρχή... Για να μην φύγει ποτέ!
Αυτό που βρίσκεται στο επίκεντρο είναι ουσία της διασκέδασης. Από εκείνους που την προσφέρουν μέχρι εκείνους που την αναζητούν και τη βιώνουν. Και φυσικά, ποτέ δεν πρέπει να παραγκωνίζουμε τις αξίες και τις αρχές που είναι ανέκαθεν ίδιες και αδιαμφισβήτητες. Το χαμόγελο, η ευγένεια και η διάθεση. Αμφίδρομα.
Η εστίαση λοιπόν, συνεχίζει να αλλάζει προς καλύτερο και να γίνεται ολοένα και πιο εξωστρεφής. Χωρίς στιλιζαρισμένα περιτυλίγματα. Πιο αυθεντική από ποτέ. Έχουμε ακόμα πολλά βήματα να κάνουμε αλλά είμαι σίγουρος πως, με καινοτόμα άτομα του χώρου που ανοίγουν το δρόμο σε νέες ιδέες, αυτά τα βήματα θα είναι μόνο η αρχή του κεφαλαίου που ονομάζεται «Διασκέδαση της Θεσσαλονίκης»!
Main Image Credits: @daiosluxuryliving