Η Nensi Dojaka, μια 28χρονη σχεδιάστρια γυναικείων ρούχων από την Αλβανία γνωστή για τα φορέματά της είναι κι επίσημα η νικήτρια του βραβείου LVMH του 2021 για ανερχόμενα ταλέντα.
Το πιο διάσημο award της βιομηχανίας της μόδας αυτή τη στιγμή απονεμήθηκε σε μια εμφανώς σοκαρισμένη από το γεγονός Dojaka από τη Γαλλίδα ηθοποιό Isabelle Huppert σε μια τελετή στο Fondation Louis Vuitton στο Παρίσι. Ως η νικήτρια από τις εννέα φιναλίστ, η designer, που εργάζεται στο Λονδίνο, θα λάβει 300.000 ευρώ κι ένα χρόνο καθοδήγησης από τις ακαδημαϊκές σχολές της LVMH, του γαλλικού luxury brand holder.
Ο δημοφιλής διαγωνισμός επιστρέφει φέτος με νικητή, αφού η πανδημία το 2020 ώθησε την κριτική επιτροπή να μοιράσει το χρηματικό έπαθλο εξίσου μεταξύ των οκτώ φιναλίστ. Η Dojaka, απόφοιτος του Central Saint Martins, της οποίας τα σχέδια για τη γλυπτική του σώματος -ένα μείγμα μεταξύ ρούχων και εσωρούχων- φοριούνται τακτικά από διεθνείς stars-fashion icons, όπως οι Bella Hadid, Emily Ratajkowski και Kaia Gerber, έχει προσελκύσει μια «διαδικτυακή λατρεία» με τα ασύμμετρα κομμάτια της. Νωρίτερα μέσα στο έτος, το μαύρο μίνι φόρεμά της κατατάχθηκε στα πιο καυτά items της λίστας του Lyst Index του 2021, μαζί με σχέδια από brands μεγαθήρων όπως οι Bottega Veneta, Prada και Hermès. Η σχεδιάστρια μάλιστα, σκοπεύει να παρουσιάσει την τέταρτη συλλογή της στην Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου μέσα στο μήνα.
Σύμφωνα με την Delphine Arnault, την αντιπρόεδρο της Louis Vuitton και τον ιθύνων νου πίσω από το βραβείο LVMH, η κριτική επιτροπή, η οποία περιλάμβανε τους Kim Jones, Marc Jacobs, Stella McCartney και Virgil Abloh, εντυπωσιάστηκε ιδιαίτερα από την υψηλή ποιότητα της δουλειάς της Dojaka, καθώς η ξεχωριστή της άποψη και η νεοσύστατή της επιχείρηση έχει ακμάσει επιτυχώς παρά τις προκλήσεις που δημιούργησε η πανδημία.
«Νομίζω ότι όλοι είδαμε ένα νέο brand με πραγματικές δυνατότητες ανάπτυξης», είπε η Arnault. «Αυτές οι πρώτες ιδέες είναι πολύ ξεκάθαρες και νιώθουμε ότι μπορεί να προωθήσει αυτό το "νήμα" για να διευρύνει και να αναπτύξει το προϊόν της με σκοπό να έχει ακόμη πιο δημιουργικό και εμπορικό δυναμικό σε ένα ευρύτερο κοινό».
Η σχεδιάστρια και νικήτρια επιβεβαίωσε ότι η επέκταση του brand της είναι προτεραιότητα. Η ίδια επιθυμεί παράλληλα με τη δημιουργία μιας πιο μόνιμης ομάδας να αναδείξει έναν οίκο που ήδη μετράει το Mytheresa και το Matchesfashion.com μεταξύ των λιανοπωλητών που φέρουν τα σχέδιά της.
«Δεν μπορούσα να πιστέψω ότι κέρδισα - ένιωσα να με κοροϊδεύουν», είπε μετά την τελετή. «Αλλά είμαι επίσης ενθουσιασμένη επειδή έχω ένα όραμα θηλυκότητας που θέλω να μοιραστώ με τον κόσμο. Λατρεύω τα γυναικεία σώματα. Νομίζω ότι το μικρό μου μαύρο φόρεμα τα πήγε τόσο καλά φέτος, επειδή οι άνθρωποι αισθάνονται ενθουσιασμένοι που βγαίνουν και γιορτάζουν ξανά. Θέλουν να νιώθουν σέξι και κομψοί».
Περισσότεροι από 1.900 σχεδιαστές υπέβαλαν αίτηση για το συγκεκριμένο βραβείο, το οποίο απευθύνεται σε designers κάτω των 40 ετών που έχουν δημιουργήσει τουλάχιστον δύο ready to wear collections. Σε μια εποχή που η επιβίωση των νέων εμπορικών σημάτων είναι πιο σκληρή από ποτέ, και μετά από ένα αδιέξοδο κατευθύνσεων, οι κριτές φέτος αποφάσισαν να μοιράσουν το βραβείο ειδικής κριτικής επιτροπής Karl Lagerfeld μεταξύ τριών φιναλίστ: Rui Zhou της Κίνας, Lukhanyo Mdingi της Νότιας Αφρικής και του Colm Dillane της ετικέτας της Νέας Υόρκης KidSuper. Ο καθένας θα λάβει 150.000 ευρώ και μονοετή καθοδήγηση.
«Όλοι προερχόμαστε από πολύ διαφορετικά μέρη, γνωρίζουμε λίγα πράγματα για το τι μπορούν να κάνουν τα χρήματα, αλλά το να ανοίξουμε τον εσωτερικό κόσμο της μόδας -το Παρίσι- θα είναι τόσο πολύτιμο», είπε ο Dillane.