fbpixel

Search icon
Search
Nelly's: Η αναδρομική έκθεση προς τιμήν της εμβληματικής φωτογράφου άνοιξε χθες τις πόρτες της στο Μουσείο Μπενάκη
ARTS & CULTURE

Nelly's: Η αναδρομική έκθεση προς τιμήν της εμβληματικής φωτογράφου άνοιξε χθες τις πόρτες της στο Μουσείο Μπενάκη

Εικοσιπέντε χρόνια μετά από τον θάνατό της επανασυστήνεται στο σύγχρονο κοινό


Κίνηση, απλότητα, έκφραση, ήταν μερικά από τα στοιχεία εκείνα τα οποία αντανακλούνταν σε κάθε της φωτογραφικό δημιούργημα. Η Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη, γνωστή παγκοσμίως με την αγγλική υπογραφή της ως Nelly's, διακρίθηκε για το πολυδιάστατο έργο της με άξονες τη Δρέσδη, την Αθήνα και τη Νέα Υόρκη, τις τρεις πόλεις, στις οποίες διαμόρφωσε το φωτογραφικό της βλέμμα. Πρόσφυγας ουσιαστικά, η Ελληνίδα φωτογράφος απαθανάτισε πορτρέτα προσφύγων, αλλά και σημαντικών προσώπων της εποχής της, όπως ο Κωστής Παλαμάς και ο Ελευθέριος Βενιζέλος. Ιδιαίτερη θέση στο έργο της κατέχουν οι γυμνές ή ημίγυμνες φωτογραφίσεις στην Ακρόπολη της Mona Paeva, πρώτης μπαλαρίνας της Opera Comique, οι οποίες προκάλεσαν σκάνδαλο στην κοινωνία του μεσοπολέμου, όταν δημοσιεύθηκαν το 1929, στο γαλλικό περιοδικό Illustration. 

Εικοσιπέντε χρόνια μετά από τον θάνατό της, το Μουσείο Μπενάκη, θεματοφύλακας του πολύτιμου έργου της από το 1984, αποτίει φόρο τιμής και, με έντονο το αίσθημα ευθύνης, με την αναδρομική της έκθεση με τίτλο "Nelly’s", επανασυστήνει τη δημιουργό στο σύγχρονο κοινό. Η έκθεση άνοιξε τις πόρτες της χθες και την εγκαινίασε η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου. 

Τα πρωτότυπα έργα 

s29q2394.jpeg

0 φωτογραφίες φιλοτεχνημένες από την ίδια τη δημιουργό και επιλεγμένες από το ογκώδες αρχείο της καταβάλλεται προσπάθεια να εκπροσωπηθούν οι διαφορετικές αισθητικές τάσεις που υιοθέτησε κατά τη διάρκεια των σαράντα πέντε χρόνων ενασχόλησής της με το μέσο και οι πολυάριθμες τεχνικές ασπρόμαυρης αλλά και έγχρωμης φωτογραφίας με τις οποίες πειραματίστηκε. Τα πρωτότυπα αυτά έργα συμπληρώνονται από 150 περίπου σύγχρονες ψηφιακές εκτυπώσεις που πραγματοποιήθηκαν από τα αρνητικά της ώστε να συμπληρώσουν τα αφηγηματικά κενά. Ο φωτογραφικός εξοπλισμός που χρησιμοποίησε ως φοιτήτρια στη Δρέσδη, αλλά κυρίως, ως επαγγελματίας φωτογράφος στην Αθήνα την περίοδο του Μεσοπολέμου και στη Νέα Υόρκη μεταπολεμικά εκτίθεται με σκοπό να τεκμηριώσει τη βαθιά της γνώση γύρω από την φωτογραφική τεχνολογία. Προβάλλονται επίσης και δύο ταινίες ψηφιοποιημένες από το υλικό που φυλάσσεται στο αρχείο της ενδεικτικές των πρώτων πειραματισμών της με την κινηματογραφική λήψη. Το αρχειακό υλικό που σταχυολογήθηκε, όπως εξώφυλλα περιοδικών της εποχής της, αφίσες και επιστολικά δελτάρια, συμβάλει στην κατανόηση της χρήσης των φωτογραφιών της στην εποχή της.

gd-qnxz0.jpeg

Η αφήγηση της έκθεσης έχει αφετηρία τις σπουδές της στη Δρέσδη (1920-1923) και παρουσιάζει δείγματα από τις σπουδές στο πορτρέτο και τη φωτογραφία χορού και γυμνού. Ακολουθούν η άφιξή της στην Αθήνα και η δυναμική της παρουσία στα φωτογραφικά δρώμενα της πόλης από το 1924 έως το 1939. Η κατανομή του έργου της σε ενότητες αποδίδει το πλούσιο εύρος των θεμάτων που απασχόλησαν τον φακό της κατά τη διάρκεια της παραμονής της στην Ελλάδα. Εικόνες ήδη γνωστές από τις πολλαπλές δημοσιεύσεις τους στο παρελθόν συμπληρώνονται με νέες, άγνωστες έως σήμερα, προβάλλοντας τη διαφορετική οπτική που εισήγαγε στην εγχώρια φωτογραφική παραγωγή του Μεσοπολέμου και η οποία αποτέλεσε τη βάση πάνω στην οποία θα εξελιχθεί η μεταπολεμική ελληνική φωτογραφία. Η τρίτη και τελευταία ενότητα είναι αφιερωμένη στο έργο που φιλοτέχνησε στη Νέα Υόρκη από το 1939 έως το 1966.

9a1anntw-1.jpeg
0filxuqq.jpeg

Πρόκειται για το λιγότερο γνωστό τμήμα της δουλειάς της, παρά το γεγονός ότι έζησε και εργάστηκε εκεί για είκοσι επτά χρόνια. Τότε, στην ηλικία των 40 ετών, αποφάσισε να αφήσει την επιτυχημένη επιχείρησή της στην Αθήνα και να δοκιμάσει τις δυνάμεις της στον άγνωστο, σε εκείνη, χώρο της αμερικανικής φωτογραφίας. Η έκθεση ολοκληρώνεται με μια μικρή παρουσίαση των ζωγραφικών της έργων σε πορσελάνη, μια δραστηριότητα που ανέπτυξε παράλληλα με τη φωτογραφική της καριέρα κατά τη διάρκεια της παραμονής της στην Αμερική. Στην έκθεση έχετε τη δυνατότητα να παρακολουθήσετε μια από τις τελευταίες συνεντεύξεις που παραχώρησε η Νέλλη στον σκηνοθέτη Γιώργο Σγουράκη το 1994 για την εκπομπή "ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ".

Photo credits: © Μενέλαος Μυρίλλας / Μουσείο Μπενάκη

Info: Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138. Διάρκεια: έως 23 Ιουλίου. Κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν ξεναγήσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα που θα ανακοινωθούν, καθώς και ημερίδα αφιερωμένη στη μεγάλη δημιουργό. Η διοργάνωση της αναδρομικής έκθεσης της Νέλλης και η συνοδευτική έκδοση συμπίπτουν χρονικά με τα πενήντα χρόνια λειτουργίας των Φωτογραφικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη και αφιερώνονται στην Αιμιλία Γερουλάνου και στον αείμνηστο Άγγελο Δεληβορριά.