Ο συνθέτης και μαέστρος Leonard Bernstein - τον οποίο υποδύεται σε μία μοναδική ερμηνεία ο Bradley Cooper, η οποία ξεπερνά την αμφιλεγόμενη προσθετική μύτη - ήταν ένας άνθρωπος των αντιφάσεων. Και για τον Cooper, στη δεύτερη σκηνοθετική του προσπάθεια (μετά το A Star Is Born), αυτή η αίσθηση των μονίμως αντιμαχόμενων πλευρών της ψυχής του Bernstein θέτεται στο επίκεντρο στην προσέγγισή του σε αυτή τη βιογραφία. Ένα βήμα παραπάνω από την άποψη της φιλοδοξίας και της γενναιότητας, ο Cooper σκηνοθετεί με μια επιβλητικότητα που ταιριάζει με εκείνη του Bernstein στην πιο πυρετώδη και εκστατική του κατάσταση. Αυτό το στιλ κινηματογράφησης μπορεί να μοιάζει υπερβολικό και επιδεικτικό, και ως εκ τούτου δεν είναι για όλους, ωστόσο υπάρχουν πολλά μπορείτε να θαυμάσετε σε αυτήν την ταινία και ένα από αυτά είναι η ερμηνεία της Carey Mulligan -ίσως η καλύτερη της καριέρας της- ως σύζυγος του Bernstein, η ηθοποιός Felicia Montealegre και, φυσικά, τη συγκλονιστική μουσική που σαρώνει το δραματικό αυτό φιλμ.
Με τη μη γραμμική δομή του, το Maestro μοιάζει λίγο με ένα λεύκωμα στιγμών της ζωής του συνθέτη - λαμπερά επιτεύγματα καριέρας, εκρήξεις οικογενειακής έντασης - και ο Cooper διατηρεί μια ζωηρή, κινητική ενέργεια καθόλη τη διάρκεια. Είναι άλλος ένας τρόπος με τον οποίο η ανήσυχη ουσία του Bernstein αποτυπώνεται στην αφήγηση. Ως επί το πλείστον, όμως, η ταινία έχει να κάνει με τις αντικρουόμενες δυαδικότητες στην καρδιά αυτού του περίπλοκου ανθρώπου, τις οποίες ο Cooper αντικατοπτρίζει έξυπνα στην αντίθεση μεταξύ των ασπρόμαυρων τμημάτων και των πλούσιων, κορεσμένων έγχρωμων σκηνών- στη στενή αναλογία εικόνας των πρώτων σκηνών σε σύγκριση με τις ανοιχτές ευκαιρίες της μετέπειτα ζωής- και στο καδράρισμα που τοποθετεί τον Leonard και τη Felicia μαζί στο ίδιο δωμάτιο, αλλά και σε απόσταση μεταξύ τους.
Το πιο προφανές παράδειγμα της δυαδικότητας στον Bernstein είναι η σεξουαλικότητά του. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αγαπάει τη γυναίκα του. Το γεγονός αυτό τονίζεται από την αρχή, με μια από τις πρώτες σκηνές της ταινίας να δείχνει τον χήρο Bernstein να ανοίγει την καρδιά του σε μια τηλεοπτική συνέντευξη και να εκφράζει τη θλίψη του για τον θάνατό της. Αλλά επιθυμεί επίσης και κυνηγάει ανοιχτά έναν μακρύ κατάλογο νεαρών ανδρών, με βασικότερο έναν ιδιαίτερα στενό και οδυνηρό πρώιμο δεσμό με τον κλαρινετίστα David Oppenheim (Matt Bomer).
Αλλού, υπάρχει μια αντίφαση στην επαγγελματική του προσωπικότητα, μια σύγκρουση μεταξύ της ταυτότητάς του ως μαέστρος - ένας showman μέχρι τελικής πτώσεως, που δίνει τα πάντα στην ορχήστρα του και στο κοινό του, απολαμβάνοντας τη λατρεία τους - και της άλλης, πιο εσωστρεφούς ύπαρξής του ως συνθέτης, απομονωμένος από τον υπόλοιπο κόσμο. Ο Bernstein είναι επίσης, σύμφωνα με την ταινία, επιρρεπής σε συναισθηματικές πολώσεις. Άλλοτε καταλαμβανόμενος από ιλιγγιώδη ενθουσιασμό και άλλοτε από σκοτεινή, εξουθενωτική απόγνωση, παρουσιάζεται ως ένα αβίαστα γοητευτικό και εξωστρεφές δημόσιο πρόσωπο, και ένα επιφυλακτικό ιδιωτικό πρόσωπο.
Στη μέση αυτής της συναισθηματικής ζώνης μάχης βρίσκεται η Felicia. Θα ήταν παραπλανητικό να την αποκαλέσουμε παράπλευρη απώλεια στη μάχη μεταξύ των αντιμαχόμενων πλευρών της προσωπικότητας του συζύγου της. Όπως την υποδύεται η Mullligan, η Felicia δεν είναι μια παθητική παρουσία- είναι ισότιμη εταίρος σε αυτή την ιστορία, παίρνοντας το προβάδισμα και την κεντρική σκηνή μαζί με τον Leonard. Αυτό δεν σημαίνει ότι βγαίνει αλώβητη από τον γάμο, ο οποίος διήρκεσε πάνω από 25 χρόνια.
Μια εντυπωσιακή και λυρική στιγμή - ένα πλάνο που διαρκεί λίγο περισσότερο από ένα ή δύο δευτερόλεπτα - αναδεικνύει την πολυπλοκότητα της σχέσης τους. Ο σύζυγος και η σύζυγος τοποθετούνται μαζί στο ίδιο καρέ. Η φιγούρα του Leonard κυριαρχεί, παρουσιάζεται ως μια τεράστια, σκοτεινή σιλουέτα. Η πολύ μικρότερη φιγούρα αυτή της Felicia, μέσα στο λευκό cocktail dress της, λάμπει σαν αστέρι στο κέντρο του κάδρου. Μια ανάγνωση αυτής της εικόνας θα μπορούσε να είναι ότι εκείνη υπάρχει στη σκιά του συζύγου της. Μια άλλη ανάγνωση θα μπορούσε να είναι ότι το πλάνο μάς λέει ότι είναι το φως που τον καθοδηγεί, απομακρύνοντάς τον από τις σκοτεινές, αυτοκαταστροφικές παρορμήσεις του...
Info: Η ταινία "Maestro" προβάλλεται τώρα στους κινηματογράφους και θα κυκλοφορήσει στο Netflix στις 20 Δεκεμβρίου.
Με πληροφορίες από την Guardian.