Η πρώτη έκθεση της Vasconcelos στη Φλωρεντία, Between Sky and Heart, αναπαράγει τις παραδοσιακές αντιλήψεις για τη θηλυκότητα με έναν καινοτόμο και ισχυρό τρόπο. Τα τρία έργα που εκτίθενται είναι διαφορετικά σε υλικό, κλίμακα και θέμα, αλλά μοιράζονται τον κοινό στόχο της αναπλαισίωσης των παραδοσιακών και ξεπερασμένων γυναικείων αφηγήσεων μέσω ειρωνείας και παραδοξότητας, κάτι που οι Uffizi προσπαθούν να επιτύχουν μέσω ενός ευρύτερου έργου που ξεκίνησε το 2016.
Το πρώτο έργο στο Palazzo Pitti, Marilyn, παρουσιάζει ένα γιγαντιαίο ζευγάρι ψηλοτάκουνα παπούτσια, σύμφωνα με αυτά που φορούσε η Marilyn Monroe στην ταινία του 1955, The Seven Year Itch. Το εμβληματικό σύμβολο της αίγλης και του γυναικείου αισθησιασμού κυριαρχεί στο δωμάτιο, με το μέγεθος και τη λάμψη τους να υπερισχύουν ακόμη και της περίτεχνης διακόσμησης του White Room. Οι γόβες είναι κατασκευασμένες εξ ολοκλήρου από γυαλισμένες κατσαρόλες και καπάκια από ανοξείδωτο χάλυβα. Χρησιμοποιώντας ένα σύμβολο του γυναικείου υποβιβασμού στην οικιακή σφαίρα, η Vasconcelos ανατρέπει τις ιδέες για τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία και χρησιμοποιεί την αντίθεση μεταξύ υλικού και μορφής για να εξηγήσει αυτόν τον πρωταρχικό στόχο της αποστολής της ως καλλιτέχνη.
Το θέμα συνεχίζεται στη διπλανή αίθουσα, την Sala di Bona, η οποία είναι πλέον προσβάσιμη για πρώτη φορά μετά την ολοκλήρωση των ανακαινίσεων το 2022. Στο κέντρο της αίθουσας, το γλυπτό, με τίτλο Happy Family, παρουσιάζει δύο τσιμεντένια μοντέλα του Βάκχου και της Φλώρας, στολισμένα με περίτεχνες δαντέλες, που παραπέμπουν σε υφαντά πετσετάκια. Η κούκλα που αιωρείται ανάμεσά τους ολοκληρώνει τον πυρήνα της οικογένειας, που στοχεύει στην επανερμηνεία της Αγίας Οικογένειας, με τη Μαρία και τον Ιωσήφ να αντικαθίστανται από ειδωλολατρικούς θεούς. Με το σκυρόδεμα να αντιπροσωπεύει τη δύναμη και την αρρενωπότητα, και τα λεπτεπίλεπτα πλεκτά να παραπέμπουν στη θηλυκότητα, για άλλη μια φορά, επισημαίνεται ο ιστορικός περιορισμός των γυναικών στην οικιακή σφαίρα, ενώ το έργο προτρέπει τους θεατές να αναλογιστούν τη συνύπαρξή τους.
Το τελικό έργο εκτίθεται στην αίθουσα Tribune της Πινακοθήκης Uffici και φέρνει τους επισκέπτες αντιμέτωπους με ένα γλυπτό μεγάλης κλίμακας κρεμασμένο από την οροφή, διακοσμημένο με πολλά υφάσματα και στολίδια. Το γλυπτό στοχεύει να ενσαρκώσει τη Βαλκυρία, γυναίκες πολεμίστριες από τη σκανδιναβική μυθολογία που δίνουν στο έργο και το όνομά του. Παρόμοια με την Happy Family, η Royal Valkyrie βλέπει το διακοσμητικό ύφασμα να χρησιμοποιείται για να υπενθυμίζει στους παρατηρητές την ιστορική περιθωριοποίηση των γυναικών, ενώ η κλίμακα και η κυριαρχία του δωματίου ωθούν εναντίον αυτής της αφήγησης.
Συνολικά, το έργο της Vasconcelos είναι μια φρέσκια επανερμηνεία των παραδοσιακών αντιλήψεων για τις γυναίκες και παρέχει μια μοναδικά δημιουργική επίδειξη της γυναικείας δύναμης. Ενώ εκμεταλλεύεται την ειρωνεία και το χιούμορ, δίνει ιδιαίτερη προσοχή στο πώς οι θεατές αντιμετωπίζουν αυτά τα θέματα, προκαλώντας διάλογο και προβληματισμό.
Αναζητήστε περισσότερες φωτογραφίες στην gallery!
Διευθύνσεις:
Palazzo Pitti: Piazza de' Pitti, 1, Φλωρεντία.
Πινακοθήκη Uffici: Piazzale degli Uffizi, 6, Φλωρεντία.