Η μόδα είναι μια βιομηχανία που μοιάζει με έμβιο οργανισμό: εξελίσσεται, επηρεάζεται από τις συνθήκες γύρω της, συγκινεί και ταράζει. Είναι μια τέχνη επαναστατική, ονειρική, που αφομοιώνει τη νόρμα της εποχής και την εξωτερικεύει μ’ έναν άκρως δημιουργικό κι ευφάνταστο τρόπο. Οι Εβδομάδες Μόδας αντανακλούν τις τάσεις των ημερών, θέτουν νέους κανόνες στη μόδα κι ενώνουν σχεδιαστές και fashion aficionados.
Οι Big 4: Νέα Υόρκη, Λονδίνο, Μιλάνο και Παρίσι ένωσαν τις καλλιτεχνικές τους δυνάμεις, προσφέροντας shows ανατρεπτικά, εμφανίσεις με κοινωνικά μηνύματα, πολιτική χροιά κι extra δόσεις glam. Οι πρωτεύουσες της μόδας μεταμορφώνονται για μερικές ημέρες σε ζωντανά editorials περιοδικών, οι δρόμοι γεμίζουν με iconic looks και ο κόσμος προσδοκά τις προτάσεις των αγαπημένων του οίκων. Από το Μεγάλο Μήλο μέχρι την Πόλη του Φωτός, οι επιδείξεις και τα λαμπερά after parties περιλάμβαναν τα πάντα.
Στην NFW, ξεχωρίσαμε τη Spring 2020 ready-to-wear συλλογή δια χειρός Nicky Zimmermann, η οποία αναπόλησε μέσα από τη νέα της collection τα παιδικά της χρόνια στο Σίδνεϋ της Αυστραλίας -λέμε «ναι» σε μια ονειρική, νοσταλγική μόδα. Η φρέσκια καλλιτεχνική σύμπραξη του Tommy Hilfiger με την Zendaya απέδωσε στο νέο fashion show του οίκου για το Φθινόπωρο 2019 στο θρυλικό θέατρο Apollo στο Harlem, μια ωδή στην αφροαμερικανή γυναίκα της δεκαετίας του ’70 και του ’80 και την disco αισθητική.
Η μόδα δεν είναι ποτέ μια μονόδρομη «αντίδραση» του εκάστοτε designer, μια στατική διαδικασία, αλλά μια μορφή τέχνης που ανοίγει συχνά διάλογο με άλλες. To Savage x Fenty Show, με πρωταγωνίστρια την υπερδραστήρια Rihanna, έμοιαζε με συναυλία, που εκθρόνισε το Victoria’s Secret Fashion Show από τον θώκο του. Performances από Halsey, Migos και Normani, ερωτισμός, διαφορετικότητα και γυναίκες με αυτοπεποίθηση οδήγησαν το κοινό σ’ έκταση, χαρακτηρίζοντας το show ως ένα από τα καλύτερα της δεκαετίας.
Για ακόμα μια φορά, η Victoria Beckham αποτέλεσε υπόδειγμα κομψότητας και το brand της στέφθηκε ως το πιο επιδραστικό της Εβδομάδας Μόδας του Λονδίνου, σύμφωνα με το impact στα social media. Ο σχεδιαστής Erdem Moralioglu εντυπωσίασε με την έντονη χρωματική παλέτα που χρησιμοποίησε, τους όγκους και τις γραμμές, δημιουργώντας ένα κράμα τόλμης και ρομαντισμού. Ο βρετανικός οίκος Burberry, υπό το καλλιτεχνικό τιμόνι του Riccardo Tisci, εξερεύνησε την ιταλική φινέτσα με μούσες του την Irina Shayk και την -πλέον ξανθιά- Kendall Jenner. Neutral τόνοι, αιθέρια υφάσματα και ίσιες γραμμές συνέθεσαν μια collection συνώνυμο της ανεπιτήδευτης κομψότητας.
Ένα ταξίδι στην τέχνη και το έργο του Picasso πραγματοποίησε ο Jeremy Scott για την Spring/Summer 2020 ready-to-wear συλλογή του οίκου Moschino. Ο εκκεντρικός σχεδιαστής παρουσίασε την artistic collection στην Εβδομάδα Μόδας στο Μιλάνο, κλέβοντας τις εντυπώσεις. Οι δημιουργίες ήταν εμπνευσμένες από τις αντισυμβατικές μορφές του ισπανού ζωγράφου, μ’ έντονο το θεατρικό στοιχείο, ακροβατώντας ανάμεσα στην avant garde αισθητική και το kitsch -κανείς δεν μπορεί να το υποστηρίξει καλύτερα από τον Scott. Ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν ακροβάτησε και η Donatella Versace, με το recreation του διαχρονικού jungle print dress, που απογείωσε -για ακόμη μια φορά- η Jennifer Lopez. Η SS 2020 συλλογή του ιταλικού οίκου έμοιαζε με ωδή στη γυναίκα dominatrix -μαύρο, δέρμα, χρυσό και στενές γραμμές κυριαρχούσαν σ’ ένα άκρως va-va-voom σκηνικό. Βέβαια, αν η μόδα είναι μια αντανάκλαση της εποχής και πλέον βήμα για να εκδηλώσει κανείς τις κοινωνικές του ευαισθησίες, δεν είναι παράξενο που το μοντέλο Ayesha Tan-Jones διαμαρτυρήθηκε κατά τη διάρκεια του Gucci show όπου συμμετείχε, γράφοντας στα χέρια της “Mental Health is not Fashion”.
Αφορμή υπήρξαν τα jackets του fashion house που θύμιζαν στολές ψυχιατρικού κέντρου. «Έχω ζήσει τους δικούς μου αγώνες με την ψυχική μου υγεία, όπως και μέλη της οικογένειάς μου που έχουν πληγεί από κατάθλιψη, άγχος, διπολική διαταραχή και σχιζοφρένεια και είναι ενοχλητικό κι αδιανόητο για έναν οίκο, όπως η Gucci, να χρησιμοποιεί αυτήν την εικόνα για μια φευγαλέα στιγμή μόδας», δήλωσε το μοντέλο στα social media. Κοινό γνώρισμα στις δημιουργίες που παρακολουθήσαμε στη Milan Fashion Week ήταν το χρώμα και η retro διάθεση: από τις 70’s La Double J προτάσεις που κοσμούσαν τον ανθοστολισμένο κήπο του ξενοδοχείου Four Season στα old glam & safari-inspired κομμάτια του οίκου Dolce & Gabbana.
Λέµε «ναι» σε looks, ιδέες κι οραµατιστές που αλλάζουν τα δεδοµένα της µόδας και παίζουν µε τους δικούς τους κανόνες!
H Εβδομάδα Μόδας έριξε αυλαία στην Πόλη του Φωτός -την τελευταία στάση του fashion month-, με shows-σημεία αναφοράς για την επαναπροσδιορισμένη θέση της γυναίκας στην απαιτητική βιομηχανία. Ο creative director του Saint Laurent, Anthony Vaccarello, αποτύπωσε την έννοια της «θηλυκής δύναμης» στο Le Smoking κοστούμι -ένα πάντρεμα αυστηρού structure και διακριτικού glam, το οποίο απογείωσε η Naomi Campbell, μπροστά από τον Πύργο του Eiffel. Η γαλλική haute couture μοιάζει να μετονομάζεται σε hot couture, καθώς τα shows και οι επιδείξεις της Paris Fashion Week ήταν τα πιο ανατρεπτικά. Ο ιδιοφυής Casey Cadwallader ξανασύστησε στο κοινό τα «πολλά πρόσωπα» του Mugler -μ’ εμφανή στοιχεία του θρυλικού σχεδιαστή των δεκαετιών του ‘80 και του ‘90. Η Bella Hadid σάρωσε τις πασαρέλες σε δεκάδες επιδείξεις, αλλά δε γίνεται να μη σταθούμε στο άνοιγμα του Mugler και το νυφικό του 18ου αιώνα δια χειρός Vivienne Westwood, που τη μετέτρεψε σε ιέρεια του στιλ.
Ο Olivier Rousteing παρουσίασε το new wave του οίκου Balmain στο κοινό, μέσα από ανατρεπτικές προτάσεις γεμάτες χρώμα και προσωπικότητα. Ο οίκος Chanel και η Virginie Viard προσέγγισαν το θέμα του ρεαλισμού σ’ ένα urban σκηνικό, που θύμιζε τις στέγες των παριζιάνικων σπιτιών. Η ready-to-wear συλλογή απαθανάτισε άριστα την parisian αισθητική με chic, διαχρονικές δημιουργίες, όπως elegant, ρομαντικά φορέματα και παλτό σε Α line.
Από την άλλη, την «έφοδο» της prankster Marie Benoliel στην πασαρέλα χειρίστηκε με μαεστρία το supermodel Gigi Hadid -η Εβδομάδα Μόδας μοιάζει με ιδανική συνθήκη για να διεκδικήσει κανείς τα 15’ δημοσιότητάς του. Η Louis Vuitton, υπό το διορατικό ένστικτο του Nicolas Ghesquière, πραγματοποίησε ένα ενδυματολογικό ταξίδι στην Belle Époque. Η SS 2020 κολεξιόν του οίκου ήταν ευφάνταστη, πρωτοποριακή και απροσδόκητα φρέσκια. Ο Pierpaolo Piccioli εξωτερίκευσε την πιο fun και ονειρική πλευρά του fashion house Valentino με κομμάτια-ωδές στο λευκό, το χρυσό, τους όγκους και το glitter -ένα σκηνικό με neon λεπτομέρειες και δύο στρογγυλούς, holographic καθρέπτες ολοκλήρωναν το dreamy set up. Εξίσου ονειρικά και fairy inspired ήταν τα makeup looks του Giambattista Vali. Flower petals πλαισίωναν τα μάτια των μοντέλων, δημιουργώντας μια πλούσια σύνθεση εξωτικών λουλουδιών, που έδενε άριστα με τις δημιουργίες του ιταλού σχεδιαστή. Λέμε «ναι» σε looks, ιδέες κι οραματιστές που αλλάζουν τα δεδομένα της μόδας και παίζουν με τους δικούς τους κανόνες.
Κεντρική φωτογραφία: Victoria Beckham
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ GLOW 153 ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2019