Η μοναδική αυτή κατοικία βρίσκεται σε ένα από τα πιο χαρακτηριστικά τοπία της Σαρδηνίας, όπου η περιοχή αποκαλύπτει την πιο ιδιαίτερη ομορφιά της: άγριο έδαφος, αμέτρητοι βράχοι, άγριος κολπίσκος... Αυτός ο δυναμικός συνδυασμός πραγμάτων δεν αξιοποιήθηκε πλήρως από το παλιό σπίτι που βρισκόταν στην περιοχή. Είχε μόνο έναν προσανατολισμό, προς το νότο, αποτυγχάνοντας να εκμεταλλευτεί το φως και τη δροσιά της δασικής βλάστησης κατά μήκος του δρόμου προς το βορρά, στο ανώτερο τμήμα της περιοχής. Επίσης, απέτυχε να αναδείξει τις ομορφιές της θάλασσας κάτω από το έδαφος ή τους βράχους με τα εκπληκτικά σχήματα. Παρά το μήκος του οικοπέδου που έχει θέα στην ακτή, η πρόσβαση στη θάλασσα δεν αξιοποιήθηκε στο έπακρο.
Μια γόνιμη περιοχή βυθίστηκε λοξά προς τη θάλασσα. Λόγω της κλίσης, αυτό το τμήμα του κήπου ήταν μάλλον παράδοξο και καθόλου φιλόξενο. Με βάση αυτές τις παρατηρήσεις, η αρχιτέκτονας Stefania Stera έθεσε ως στόχο της τη δημιουργία ενός σπιτιού, του οποίου οι όγκοι δεν θα αλλοίωναν τον χώρο αλλά θα χρησίμευαν για να τον μεγεθύνουν, σύμφωνα με την παράδοση του Porto Cervo. Το σχέδιο του τελευταίου, ξεκίνησε τη δεκαετία του '60 από τον Aga Khan με την κοινοπραξία Costa Smeralda.
Για να σχεδιάσει και να κατασκευάσει αυτήν την κατοικία, ο αρχιτέκτονας ήθελε να ενσωματωθεί στον τόπο, αξιοποιώντας όλα τα χαρακτηριστικά του. Το σπίτι έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να γίνεται «ένα» με τον περιβάλλοντα χώρο. Το σύνολο αποτελεί έναν «αρχιτεκτονικό περίπατο» σε αρμονία και συνέχεια με τη φύση, όπου διαφορετικοί κόσμοι συναντιούνται και διασταυρώνονται, συμπληρώνοντας ο ένας τον άλλον.
Έτσι, η περιοχή και ο βιότοπος τρέφουν ο ένας τον άλλον. Τα υλικά και οι χειροτεχνικές δεξιότητες ενώνονται και προσδίδουν στο σπίτι μια διάσταση ανθεκτικότητας και ανθρωπιάς. Αυτό που καθορίζει τη θέση του, είναι η χάραξη δύο αξόνων: ο ένας βγάζει προς τη θάλασσα, ο άλλος υψώνεται προς τους βραχώδεις βράχους. Η διασταύρωσή τους επιτρέπει την άρθρωση των διαφόρων σημαντικών θέσεων του χώρου και τη διάταξη σε δύο επίπεδα, που θεωρούνται και τα δύο ισόγεια.
Το επίπεδο του ισογείου ήταν κοίλο από τον χώρο. Δημιουργεί στενότερη σχέση με τη θάλασσα και καλύτερη χρήση του κήπου. Μια πράσινη βεράντα έχει μαγική θέα στη θάλασσα. Ένα μονοπάτι που εκτείνεται κατά μήκος της ακτής αποκαλύπτει και ενισχύει το παραλιακό μέτωπο του χώρου. Αυτό εξυπηρετεί πολλά σημεία και πολλαπλές λειτουργίες.
Η διαρρύθμιση του σπιτιού φυσικά δεν θα μπορούσε να είναι συμβατική. Η πραγματική είσοδος είναι η αυλή, ενώ, για παράδειγμα, η ίδια η αίθουσα είναι μικρή και αποτελεί έναν μεταβατικό χώρο, που διευρύνεται σταδιακά μέχρι να φτάσει στο επόμενο δωμάτιο. Τα δωμάτια διατάσσονται γύρω από την κύρια αυλή. Η τελευταία, που περιβάλλεται από διάφορους όγκους που αρθρώνονται στο χώρο, «λούζεται» αργά το απόγευμα από τον ήλιο που δύει. Το φως αντανακλάται στις προσόψεις που την περιβάλλουν και δημιουργεί έναν φωτεινό πυρήνα στη μέση του συνόλου.
Από λειτουργικής άποψης, έχουν εισαχθεί τρεις προσβάσεις από τον δρόμο: η κύρια είσοδος, που εξυπηρετεί την αυλή, ο χώρος στάθμευσης για τα αυτοκίνητα που σχεδιάστηκε ως «λεωφόρος», όπου μπορούν να σταθμεύουν ελεύθερα. Για το σκοπό αυτό, ένας συρόμενος τοίχος τοποθετήθηκε στον δρόμο. Πρόσβαση στο σπίτι του επιστάτη από μια αυλή που μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως γκαράζ. Η πρόσβαση στο επίπεδο του υπογείου παρέχεται από τρία διαφορετικά σημεία: την αυλή, τον χώρο που προορίζεται για τις υπηρεσίες και μια μικρότερη αυλή που βρίσκεται ανατολικά, κοντά στο κύριο γκαράζ. Η κύρια πρόσβαση στο σπίτι βρίσκεται στην αυλή. Μια πόρτα που οδηγεί σε μια μάλλον διακριτική αίθουσα εξυπηρετεί δύο δωμάτια στο ισόγειο και, στον επάνω όροφο, το καθιστικό, την τραπεζαρία, το γραφείο και την κύρια σουίτα.
Η κύρια σουίτα, η οποία καταλαμβάνει το υπόλοιπο του ορόφου, είναι ένα ευρύχωρο σύνολο κλειστών και ανοιχτών χώρων σε μια πλούσια αλληλουχία ατμοσφαιρικών χώρων, που πλαισιώνουν τη θέα του φυσικού περιβάλλοντος: μικρές αυλές, βεράντες, υπνοδωμάτια, γκαρνταρόμπα και μπάνια. Ειδικότερα, διαθέτει ένα σαλόνι σε σχήμα U, ανοιχτό διάπλατα προς τη θάλασσα και τη μικρή αυλή στην καρδιά του χώρου. Το σαλόνι αναπτύσσεται κατά μήκος, παράλληλα προς τη θάλασσα, ενώ η τραπεζαρία είναι προσανατολισμένη προς τα δυτικά.
Ανακαλύψτε περισσότερες φωτογραφίες στην gallery!
Φωτογραφίες: Nicolas Borel, Tiziano Canu
Πηγή: Archdaily