fbpixel

Search icon
Search
Άρτεμις Ιγνατίου: Η Καλλιτεχνική Διευθύντρια και Χορογράφος των Τελετών Αφής και Παράδοσης της Ολυμπιακής Φλόγας μιλά για την ουσία της τελετουργίας που  πάντα τη σαγηνεύει
MAGAZINE

Άρτεμις Ιγνατίου: Η Καλλιτεχνική Διευθύντρια και Χορογράφος των Τελετών Αφής και Παράδοσης της Ολυμπιακής Φλόγας μιλά για την ουσία της τελετουργίας που πάντα τη σαγηνεύει

Σε μια συζήτηση περί τέχνης και πολιτισμού


Η επαφή της με τις τελετές της Ολυμπιακής Φλόγας, εκτός του ότι την έχουν διαμορφώσει ως οντότητα, την έχουν «μεγαλώσει» με έναν ιδιαίτερο τρόπο. Η Άρτεμις Ιγνατίου συζητά μαζί μας μετά τις επιτυχημένες παρουσιάσεις των τελετών αφής και παράδοσης της Ολυμπιακής Φλόγας.

Η ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΧΟΡΣ

Η πρώτη της επιθυμία είναι να μου μιλήσει για εκείνη τη γυναίκα που άφησε ισχυρό το στίγμα της στην πορεία της. Ο λόγος για την εμβληματική μορφή των Ολυμπιακών Αγώνων και μέντορά της, Μαρία Χορς. «Μαθήτρια ακόμη στο Λύκειο, όταν άνοιξα την εφημερίδα, γυρνώντας από το σχολείο ένα μεσημέρι είδα φωτογραφία της Μαρίας Χορς, μαζί με την τότε Πρωθιέρεια, μαθήτριά της από το Εθνικό. Και έτσι μαγεύτηκα και ονειρεύτηκα ότι και εγώ θέλω να συμμετέχω σε αυτό το γεγονός. Στους επόμενους Ολυμπιακούς ήμουν «στημένη» στην τηλεόραση για να τους δω, ήταν μια μαγεία. Μετά πήγα στην Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης, όπου όταν τελείωσα, η διευθύντρια με πήρε τηλέφωνο και μου είπε ότι η Μαρία Χορς, η οποία δίδασκε στο Λύκειο των Ελληνίδων, ζητούσε μια καθηγήτρια από την Κρατική Σχολή Χορού για το μάθημα του χορού. Με είχε ήδη προτείνει, καθώς ήμουν ιδιαίτερα επιμελής και συνεπής. Όταν τη συνάντησα, έτρεμα ολόκληρη. Ήμουν 21 χρονών, πολύ συνεσταλμένη. Εκείνη ήταν μια γλυκύτατη γυναίκα, αυστηρή θα έλεγα, αλλά αμέσως την κέρδισα πιστεύω, γιατί μπορούσε να στηριχθεί σε μένα. Μέχρι τέλους τη φώναζα "Κυρία Χορς, ενώ μου έλεγε "Μαρία θα με λες". Ένιωθα δέος μπροστά της…

Και φτάνουμε σε επόμενους χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες και εκείνη είπε: "Αρτεμούλα μου, θέλω να σου ζητήσω κάτι". Τότε έλιωσα, ελπίζοντας ότι ήρθε η μεγάλη εκείνη ώρα, να συμμετάσχω και εγώ. Μέχρι τότε δεν της είχα εκφράσει την επιθυμία μου να λάβω μέρος στην τελετή ως Ιέρεια. Όμως, απλά μου ανακοίνωσε ότι ήθελε να αναλάβω και τα υπόλοιπα μαθήματα, γιατί εκείνη θα έφευγε με την ομάδα να πάει στην Αρχαία Ολυμπία για την τελετή Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας. Μεγάλη απογοήτευση! Μου κόπηκαν τα πόδια αν και απάντησα «Βεβαίως!». Ήμουν ξανά και τότε στημένη στην τηλεόραση και ήξερα τις περισσότερες κοπέλες, αφού ήταν μαθήτριές μου. Όταν γύρισε μου είπε «Αρτεμούλα μου, χαίρομαι που σου άρεσε πολύ και την επόμενη φορά θέλω να βρούμε μια αντικαταστάτρια δική σου και δική μου, γιατί θέλω να έρθεις μαζί μου στην ομάδα». Δάκρυσα και την αγκάλιασα… Και έτσι ξεκίνησα το 1988 για τους Ολυμπιακούς της Σεούλ. Στην επόμενη τελετή με «βάφτισε» βοηθό της, ήμουν δίπλα της σε όλες της τελετές με μεγάλη αφοσίωση. Το 2008 μετά από δική της παρότρυνση, η Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή μου πρότεινε να αναλάβω τη θέση της καλλιτεχνικής διευθύντριας. Δεν θα ξεχάσω ποτέ όταν με φώναξε στο δωμάτιό της σε ένα ξενοδοχείο στην Αρχαία Ολυμπία και με έβγαλε στο μπαλκόνι «Κοίτα μπροστά σου τι βλέπεις; Βλέπεις ένα δέντρο ίδιο με το άλλο; Όχι! Έτσι θα αντιμετωπίσεις και εσύ τους χορευτές σου, για να βγάλεις το μικρό διαμαντάκι από τον καθένα!»

img-1651.jpg

ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΦΕΤΙΝΗΣ ΤΕΛΕΤΗΣ

«Για εμάς η φετινή τελετή ήταν πολύ συγκινητική, διότι κορυφώθηκε και ολοκληρώθηκε κάτι που ετοιμάζουμε πολύ καιρό και αυτό έγινε με πολύ μεγάλη προσήλωση από όλη την ομάδα με μια εσωτερική ενέργεια, η οποία μάς ένωνε. Αισθανθήκαμε ότι πραγματικά γίναμε «ένα» με τον χώρο, νιώσαμε ότι ενσωματωθήκαμε στη φύση και φέραμε εις πέρας τη δημιουργία. Ήταν κάτι ανώτερο από αυτό που ονειρεύτηκα. Ο κόσμος ήταν μαζί μας. Στη διάρκεια της τελετής, το κοινό μάς «αγκάλιασε» και χειροκροτούσε κατά τη διάρκεια. Για εμάς ήταν μια μεγάλη χαρά να το βλέπουμε αυτό. Ήταν κάτι το πολύ εμψυχωτικό και δεν μάς αποσυγκέντρωσε, το αντίθετο μάλιστα, αισθανθήκαμε πολύ ενωμένοι! Πολλοί είναι αυτοί, οι οποίοι μου είπαν ότι ξεπέρασα τον εαυτό μου».

ΟΙ ΝΕΕΣ ΠΡΟΣΘΗΚΕΣ

«Στη φετινή τελετή, είχαμε νέο συνθέτη, τον Δημήτρη Παπαδημητρίου, καινούργιες ενδυμασίες της παγκοσμίου φήμης Μαίρη Κατράντζου και την καινούρια Πρωθιέρεια, Μαίρη Μηνά, η οποία υπήρξε μαθήτριά μου και έχει συμμετάσχει ως Ιέρεια σε τελετές αφής και παράδοσης. Είναι δική μου επιλογή, όπως και αυτή του συνθέτη. Με τον Δημήτρη είχαμε ήδη μια συνεργασία τον Οκτώβριο φέτος για πρώτη φορά στην τελετή αφής και παράδοσης για τους χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες νέων της Κορέας. Αμέσως αναπτύχθηκε ανάμεσά μας μια γλώσσα επικοινωνίας, όπου ήταν πάρα πολύ δημιουργική. Στη Μαίρη, την οποία γνωρίζω και χρόνια, έχω εντοπίσει αυτό το φως που χρειάζεται μια Πρωθιέρεια. Έχει υπέροχη ενέργεια και ταιριάζουμε πολύ. Μιλάμε με τα μάτια! Η φετινή χορογραφία φέρει τον τίτλο "Θρόισμα της ιεράς σιωπής" σε μουσική σύνθεση του Δημήτρη Παπαδημητρίου και φωνητικά της υψιφώνου Μυρσίνης Μαργαρίτη».

ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ GLOW ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ ΜΑΙΟΥ 2024