Είναι γεγονός: Το Μετρό Θεσσαλονίκης εγκαινιάζεται σήμερα, Σάββατο 30 Νοεμβρίου, αλλάζοντας τα δεδομένα της μετακίνησης στην πόλη και αναβαθμίζοντας τον αστικό ιστό της. Αυτήν τη στιγμή, η Θεσσαλονίκη αποτελεί το επίκεντρο ολόκληρης της χώρας και όχι άδικα... Πάνε σχεδόν 18 χρόνια από το ξεκίνημα της κατασκευής τους και αρκετά περισσότερα από τη σύλληψη της ιδέας. Memes, αστεία σε παρέες, πρώτο θέμα σε τηλεοπτικά πάνελ και πρωτοσέλιδα εφημερίδων, και πάει λέγοντας.
Η αντίστροφη μέτρηση έχει ήδη ξεκινήσει εδώ και μέρες, οι πινακίδες έχουν τοποθετηθεί και μας δίνουν την αίσθηση πως βρισκόμαστε σε άλλη πόλη, τα προστατευτικά και οι λαμαρίνες έχουν αφαιρεθεί, κι έτσι το μετρό είναι πανέτοιμο να υποδεχθεί το επιβατικό κοινό του.
Ποια είναι, όμως, τα τελευταία νέα που πρέπει να γνωρίζουμε πριν ξεκινήσει κι επίσημα αυτό το νέο κεφάλαιο για την πόλη μας; Τι να περιμένουμε και πώς πρόκειται να εξελιχθεί το υπόγειο αστικό σύστημα μεταφοράς μέσα στο επόμενο διάστημα και για ποιον λόγο θεωρείται πραγματικά καινοτόμο; Σ' αυτά και σε άλλα πολλά ερωτήματα απαντάμε παρακάτω.
Μιλώντας με αριθμούς
Η βασική γραμμή, μήκους 9,6 χιλιομέτρων, περιλαμβάνει 13 σταθμούς που εκτείνονται κατά μήκος του κεντρικού άξονα της πόλης, καλύπτοντας κεντρικές περιοχές κι επιτρέποντας γρήγορη μετακίνηση από το κέντρο προς διάφορες περιοχές. Η διαδρομή είναι εξοπλισμένη με σύγχρονα συστήματα, όπως πλήρως αυτόματα τρένα χωρίς οδηγό, ενώ οι σταθμοί και οι εγκαταστάσεις είναι φιλικές προς ΑμεΑ, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην προσβασιμότητα.
Δωρεάν το εισιτήριο τις πρώτες ημέρες λειτουργίας: Σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών και Υποδομών, Χρήστο Σταϊκούρα κατά τις πρώτες τέσσερις ημέρες δε θα απαιτείται η αγορά εισιτηρίου για τη χρήση του Μετρό. Συγκεκριμένα, όπως είπε ο ίδιος στον FM100, το Σάββατο (30/11), την Κυριακή (1/12), τη Δευτέρα (2/12) και την Τρίτη (3/12), η είσοδος στο Μετρό θα είναι δωρεάν.
Έπειτα, το κόστος του εισιτηρίου θα είναι στα 0,60 ευρώ για ένα εξάμηνο και η τιμή της δέσμης 10+1 βασικών εισιτηρίων στα 5,80 ευρώ.
Οι αρχαιολογικές ανασκαφές, κυρίως στον σταθμό Βενιζέλου, αποτέλεσαν σημαντική πρόκληση, καθώς ανέδειξαν αξιόλογα αρχαιολογικά ευρήματα που διατηρήθηκαν, μετατρέποντας τον σταθμό σε ένα είδος υπόγειου μουσείου που θα ενισχύσει τον τουριστικό χαρακτήρα της πόλης. Στον σταθμό Βενιζέλου, η έκταση του οποίου είναι 1.260 τ.μ., η αρχαιολογική έρευνα κάλυψε τουλάχιστον 3.500 τ.μ., φέρνοντας στο φως το σύνολο των παλαιοτέρων οικοδομικών και χρονικών φάσεων της Θεσσαλονίκης, από τα ελληνιστικά χρόνια.
Όλα όσα κάνουν αυτό το έργο πραγματικά καινοτόμο
Το νέο σύστημα μεταφορών της Θεσσαλονίκης θα χρησιμοποιεί «έξυπνες κάρτες» και «ηλεκτρονικά εισιτήρια» για γρήγορη κι εύκολη πρόσβαση στους σταθμούς, ενώ προγραμματίζεται η διανομή εκατοντάδων χιλιάδων επαναφορτιζόμενων εισιτηρίων και καρτών για τους πολίτες. Παράλληλα, οι δοκιμαστικές διαδρομές έχουν ήδη ξεκινήσει, με στόχο την εξασφάλιση της ασφαλούς λειτουργίας των συρμών και των συστημάτων.
Τι ισχύει για την επαναφόρτιση των εισιτηρίων: Τα χάρτινα εισιτήρια έχουν μέγιστο αριθμό επαναφορτίσεων τις 255 φορές και διάρκεια ζωής 2,7 έτη από την πρώτη ενεργοποίηση.
Η διαδρομή από τη μία άκρη της πόλης στην άλλη -από τη Νέα Ελβετία μέχρι και τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό-, θα διαρκεί 17 λεπτά μαζί με τις 13 στάσεις, ενώ η μέση ωριαία ταχύτητα του κάθε συρμού θα είναι 40 χλμ./ώρα και μέγιστη τα 80 χλμ./ώρα.
Μάλιστα, το Μετρό Θεσσαλονίκης θα είναι φιλικό προς τα ζώα με τους ιδιοκτήτες να μπορούν να μεταφέρουν τους τετράποδους φίλους τους, σκυλιά και γάτες, σε μικρά κλουβιά ή ειδικό σάκο.
Τα στοιχεία της ΕΡΤ αναφέρουν πως η αναμενόμενη ημερήσια επιβατική κίνηση στο μετρό Θεσσαλονίκης θα ανέρχεται σε περίπου 254.000 επιβάτες, με μεταφορική ικανότητα 18.000 επιβατών ανά ώρα και ανά κατεύθυνση, ενώ με την ενσωμάτωση της επέκτασης προς Καλαμαριά σε ένα χρόνο θα προστεθούν άλλοι 78.000 - 80.000 επιβάτες ημερησίως. Εκτός από την ταχύτητα με την οποία θα μπορεί κάποιος να διασχίσει υπογείως την πόλη της Θεσσαλονίκης, με τη λειτουργία του μετρό στην πόλη υπολογίζεται θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 57.000 οχήματα λιγότερα, επιφέροντας μείωση των ρύπων CO2, κατά 212 τόνους ημερησίως.
Extra info: Σύμφωνα με τον υποδιευθυντή του μετρό, Νικόλαο Δένη, ο σταθμός Πανεπιστημίου είναι ο πιο βαθύς όλων, στα 37-40 μέτρα, και ο μοναδικός με τρεις εξόδους και εισόδους, ενώ αναφερόμενος στον σταθμό της Αγίας Σοφίας είπε ότι στις δύο εισόδους έχουν αποτυπωθεί τα επίπεδα που έχει κτιστεί και κατοικηθεί η Θεσσαλονίκη από την ίδρυσή της στην αρχαιότητα μέχρι σήμερα.
Δεδομένης της κακοκαιρίας που έρχεται τις προσεχείς ημέρες, ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, σε δηλώσεις του στην ΕΡΤ3 σημείωσε: «Στην επιφάνεια μπορεί να βραχούμε, αλλά στο μετρό υπάρχει απόλυτη αντιπλημμυρική προστασία. Υπάρχει καταπακτή που οδηγεί στο αντλιοστάσιο, από κάτω υπάρχει άλλη μια κατασκευή με τεράστιες αντλίες που όποιο άλλο νερό έρθει από τη σήραγγα ή από οποιονδήποτε άλλο τρόπο, το αντλούν και το διώχνουν. Δεν μπορεί να μπει νερό μέσα στους σταθμούς. Σε κάποιους σταθμούς πριν κατεβείτε σκάλες, ανεβαίνετε σκάλες. Πάρτε παράδειγμα τη Βενιζέλου. Δεν είναι βίτσιο των αρχιτεκτόνων. Έγινε γιατί έχει προηγηθεί μετεωρολογική μελέτη. Ξέρουμε πολύ καλά σε περίπτωση πλημμύρας πού θα πάει το νερό. Σε φαινόμενα που εκδηλώνονται σε βάθος 50ετίας και κατά συνέπεια έχουν κατασκευαστεί έτσι οι είσοδοι για να μην πλημμυρίσει».
Το Μετρό Θεσσαλονίκης και οι παράλληλες δράσεις
Ένα περίπτερο πληροφόρησης για το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης, στήθηκε στην «καρδιά» της πόλης, στην πλατεία Αριστοτέλους, με στόχο να ενημερωθεί το κοινό εν όψει της εμπορικής λειτουργίας του, στις 30 Νοεμβρίου 2024. Μέσα στην εγκατάσταση, που προσομοιώνει στο εσωτερικό ενός βαγονιού, κάτοικοι κι επισκέπτες της Θεσσαλονίκης θα έχουν την δυνατότητα να βρουν πληροφοριακό και διαδραστικό υλικό, για τη νέα εποχή που ξεκινά στις μετακινήσεις της πόλης με τη λειτουργία του Μετρό.
Το κοινό μπορεί να παρακολουθήσει βίντεο και φωτογραφίες, τα οποία αφηγούνται την ιστορία της δημιουργίας του έργου, ενώ προσφέρεται κι ένα συνοπτικό ενημερωτικό φυλλάδιο που περιλαμβάνει ενδιαφέρουσες πληροφορίες για το Μετρό Θεσσαλονίκης, ώστε οι πολίτες να ενημερωθούν για τη σημασία και τις δυνατότητες του νέου αυτού μέσου μεταφοράς.
Επίσης, στη διάθεση των επισκεπτών του περιπτέρου, υπάρχει κι ένα quiz με διασκεδαστικές ερωτήσεις, το οποίο βοηθά στο να γνωρίσουν τα οφέλη που φέρνει το Μετρό στη ζωή της πόλης. Τέλος, μέχρι την 1 Δεκεμβρίου 2024, το προσωπικό που βρίσκεται στο χώρο του περιπτέρου, θα είναι στη διάθεση των επισκεπτών προκειμένου να απαντήσει σε ερωτήσεις ή απορίες σχετικά με το Μετρό.
Info: Ώρες λειτουργίας του περιπτέρου: 10.00 έως τις 14.00 και 17.00 έως 21.00, καθημερινά.
Με αφορμή τα εγκαίνια του Μετρό που έρχεται να αλλάξει την καθημερινότητά μας, η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) και το Kapani Project καλούν όλους τους πολίτες σε μια μεγάλη, υπαίθρια ανοιχτή γιορτή συμμετοχής και συνδημιουργίας με εικαστική δράση, performance και εργαστήρι χορού, DJ sets, παιχνίδια και ψυχαγωγία. Στο πλαίσιο της γιορτής, οι πολίτες θα ενημερωθούν για τα οφέλη που τους παρέχει η Ευρώπη μέσω μιας πληθώρας διαδραστικών εκδηλώσεων.
Info: Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή στο εργαστήρι χορού μέσω email (m.r.p.workshops@gmail.com) ή στον χώρο διεξαγωγής, την ημέρα της εκδήλωσης.
Τα χθεσινά αποκαλυπτήρια του σταθμού Βενιζέλου
Χθες το απόγευμα νιώσαμε πως οι προσδοκίες όλων αυτών των χρόνων βγήκαν αληθινές, ενώ όλα αυτά που ακούγαμε για έναν υπόγειο χώρο που μοιάζει με μουσείο, αποδείχθηκαν μπροστά στα μάτια μας. Πιο συγκεκριμένα, η Υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, υπό την παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαρόπουλου, του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη κι επίτιμων καλεσμένων και υπό τους ήχους της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, εγκαινίασε τον σταθμό Βενιζέλου, ο οποίος δεν είχε δει το φως της δημοσιότητας. Ο συγκεκριμένος, σε σύγκριση με τους υπόλοιπους δεν είναι απλώς ένας ακόμη κόμβος μετακίνησης, αλλά αποτελεί ένα ζωντανό μουσείο κάτω από τη γη, που εκτείνεται σε 1260 τ.μ. αρχαιολογικού χώρου.
Στο φως, λοιπόν, η αρχαία ιστορία της πόλης...
Σήμερα στις 12:00 πραγματοποιήθηκαν τα επίσημα εγκαίνια από τον Πρωθυπουργό στο αμαξοστάσιο του Μετρό στην Πυλαία. Από τις 13:00, η σκυτάλη περνάει στους 18 αυτόματους συρμούς, με το πλέον σύγχρονο Μετρό -με τον έναν και μοναδικό στον κόσμο σταθμό-αρχαιολογικό μουσείο- να είναι πια πραγματικότητα.
Παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου, παραδόθηκε το έργο του Μετρό για χρήση στο αμαξοστάσιο Πυλαίας, εκεί όπου βρίσκεται εγκατεστημένο και το υπερσύγχρονο κέντρο ελέγχου της ασφαλούς λειτουργίας του.
Μετά τον αγιασμό, στο βήμα ανέβηκε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., Νίκος Κουρέτας, μιλώντας για το πόσο σύγχρονο είναι αυτό το έργο, δίνοντας έμφαση στον σταθμό Βενιζέλου. Ακολούθησε η ομιλία του Δήμαρχου της πόλης, Στέλιου Αγγελούδη, αναφέροντας μεταξύ άλλων: «Η Θεσσαλονίκη μετατρέπεται σε σύγχρονη μητρόπολη στη νοτιοανατολική Ευρώπη».
Είμαστε έτοιμοι να υποδεχτούμε μια νέα εποχή για τη Θεσσαλονίκη!
Κεντρική φωτογραφία: Πυγμαλίων Καρατζάς