fbpixel

Search icon
Search
MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης: Βουτάμε στα άδυτα της ιστορίας μιας σπουδαίας διαδρομής 45 ετών
MAGAZINE

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης: Βουτάμε στα άδυτα της ιστορίας μιας σπουδαίας διαδρομής 45 ετών

Με σταθερό άξονα τη διάσωση, υποστήριξη και ανάδειξη των μοντέρνων εικαστικών πρωτοβουλιών, το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συνεχίζει να μετράει επιτυχίες και να καθορίζει το καλλιτεχνικό παρόν και μέλλον της πόλης


Το όνομά του έχει γίνει συνώνυμο ενός από τους σπουδαιότερους φορείς πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας μας. Το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συμπληρώνει 45 έτη μιας πορείας γεμάτης από μεράκι για δημιουργικότητα και έκφραση, αλλά και αδιάκοπων προσπαθειών για εξέλιξη και αναβάθμιση της εξωστρέφειάς του. Και συνεχίζει. Κεντρική αρμοδιότητά του εξακολουθεί να αποτελεί η προαγωγή της σύγχρονης Τέχνης και η μελέτη ρευμάτων στην Ελλάδα και το εξωτερικό, μέσα από τη διάσωση και ανάδειξη καλλιτεχνικών επιτευγμάτων.

ΤΑ ΧΡΟΝΙΚΑ ΟΡΟΣΗΜΑ

fromnowon-momuscontemporary-photo-antonis-vlachos-76.jpg
Ο Μέγας Αλέξανδρος του Andy Warhol από τη συλλογή Ιόλα στη μόνιμη έκθεση του μουσείο. Φωτογραφία: Αντώνης Βλάχος

Ταξιδεύοντας πίσω στον χρόνο, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης πέρασε από διαφορετικά μονοπάτια στην ιστορία της εκθεσιακής του δραστηριότητας. Με έναρξη το 1979, όταν ιδρύεται ως σωματείο και συστήνεται στο κοινό της πόλης με την επωνυμία «Μακεδονικό Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης», ακολουθεί το 1984 και η προσωρινή εγκατάστασή του στο εργοστάσιο Φίλκεραμ-Johnson, ύστερα από παραχώρηση αιθουσών από τον Γιώργο Φιλίππου. Σκοπός της μετακίνησης, να στεγαστεί η συλλογή των έργων Τέχνης και να ενισχυθεί η δραστηριότητα του Μουσείου, που έχει λάβει τη σπουδαία δωρεά του συλλέκτη Αλέξανδρου Ιόλα. Το 1992, εγκαθίσταται στο περίπτερο της ΔΕΗ, ξεκινώντας τη στέγαση των περιοδικών του εκθέσεων. Το 1997, χτίζεται η τριώροφη κτιριακή επέκτασή του στον μόνιμο πια χώρο του εντός της Έκθεσης. Το 2002, συντελείται η πρώτη κτιριακή του αναβάθμιση, περιλαμβάνοντας πλέον δύο ορόφους και σύγχρονους χώρους -από τη βιβλιοθήκη μέχρι τα εκπαιδευτικά εργαστήρια και το πωλητήριο-, με την επόμενη μεγάλη φάση να συμβαίνει το 2007. Τον Απρίλιο του 2017, δημιουργείται ο ενιαίος Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (MOMus) υπό τον οποίο συνενώνονται το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης με τα ιδιαίτερα τμήματά του, το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης και το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.

ΑΝΑΛΛΟΙΩΤΕΣ ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ

fromnowon-momuscontemporary-photo-antonis-vlachos-141.jpg
Άποψη από τον χώρο με το έργο της Φανής Μπουντούρογλου “From the heights of divine athambia (2023)”. Φωτογραφία: Αντώνης Βλάχος

Η Διευθύντρια του MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Συλλογών Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, Θούλη Μισιρλόγλου, μοιράζεται μαζί μας στιγμιότυπα, τα οποία κρατά για πάντα ζωντανά στη μνήμη της από επιτυχίες που σημειώθηκαν όλα αυτά τα χρόνια: «Peter Kogler, Νίκος Ναυρίδης, Κώστας Τσόκλης, Θόδωρος Παπαδημητρίου, Hermann Pitz, Michel François, Μαρία Παπαδημητρίου, Christopher Makos, Tacita Dean, είναι ελάχιστοι από τους σπουδαίους καλλιτέχνες που έχει φιλοξενήσει το Μουσείο. Ο Kogler, ο οποίος πέρα από σπουδαίος καλλιτέχνης είναι και ένας υπέροχος άνθρωπος, μου είχε χαρίσει ένα ωραίο σχέδιό του για τον γιο μου, τον οποίο μόλις είχα γεννήσει και τον κουβαλούσα συνέχεια μαζί μου στο Μουσείο. Με τον Makos, τον οποίο είχα καλέσει σε ανάμνηση της γνωριμίας του με τον Ιόλα και της πολύ στενής σχέσης του με τον Andy Warhol, έχουμε ακόμη συχνή επαφή. Την Tacita Dean τη θαυμάζω για το έργο της. Ακόμα, με έχει σημαδέψει και μια ιστορία πολύ πρόσφατη: μια νέα κοπέλα ήρθε με δάκρυα στα μάτια και μου είπε “ευχαριστώ” για τη νέα παρουσίαση της -ακόμη και σήμερα- σημαίνουσας Niki de Saint Phalle. Μπορεί προσωπικά βιώματα να σε κάνουν να ταυτίζεσαι με κάποιον ή με κάτι, είναι όμως η δύναμη της Τέχνης, μια δύναμη... μαλακή, που αγγίζει τα πιο μύχιά μας και η οποία απελευθερώνει εκείνους που το επιτρέπουν στον εαυτό τους».

Η ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ

zara-4.jpg
Από αριστερά προς δεξιά: Κατάλογος έκθεσης “From now on” (Φωτογραφία: Στέφανος Τσακίρης), Έργο της Marina Karella “lonely Chair (1975)” (Φωτογραφία: Αντώνης Βλάχος), Από τον εξωτερικό χώρο του φωτεινού Momus Art Café (Φωτογραφία: Dana Huetz)

Στραμμένο στο μέλλον, το Μουσείο διανύει τη νέα, πολλά υποσχόμενη εποχή του. Η ανακαινισμένη πρόσοψή του με το φωτεινό καφέ και το γεμάτο από χρώματα και έμπνευση πωλητήριο -όλα με την υπογραφή του αρχιτεκτονικού γραφείου Objects of Common Interest με έδρα τη Νέα Υόρκη- συμβάλλουν στην ανάδειξη της φρέσκιας φιλοσοφίας του. Όπως μας αναφέρει η κ. Μισιρλόγλου: «Ο κεντρικός στόχος, πέρα από τους αναμενόμενους, όπως π.χ. της εκπαίδευσης -άτυπης ευτυχώς-, είναι να φέρουμε τη σύγχρονη Τέχνη και τη διεθνή στο μέτρο των δυνατοτήτων μας, στο προσκήνιο της ζωής και της καθημερινότητας. Ακόμη περισσότερο, να συμβάλουμε στο να μαγέψουμε ξανά τον κόσμο - πράγμα που σημαίνει ότι θέλουμε ο καθένας ξεχωριστά να νιώσει ότι τον αφορά αυτό που βλέπει. Αυτό βεβαίως χτίζεται σταδιακά και θέλει χρόνο. Βλέπουμε ήδη, όμως, τα πρώτα σημάδια μιας επιτυχίας!»

"From Now on" Event

momuscontemporary-supporters-event-photo-stefanos-tsakiris-1.jpg
Βασίλης Καφάτος, Φανή Τσατσάια, Μαρία Βασδέκη-Καφάτου, Θούλη Μισιρλόγλου, Επαμεινώνδας Χριστοφιλόπουλος

Στα νέα μέρη διαμόρφωσης του μουσείου, η εμπειρία του κάθε επισκέπτη είναι σαφώς αναβαθμισμένη, κι αυτό αποδεικνύεται μέσα από τα καθημερινά σχόλια. σημαντικά μέλη που συμβάλλουν σε αυτήν την προσπάθεια αποτελούν οι χορηγοί και οι υποστηρικτές του μουσείου. σε ειδική εκδήλωση, η οποία πραγματοποιήθηκε την τετάρτη 16 οκτωβρίου 2024 στους ανακαινισμένους χώρους του, οι ίδιοι τιμήθηκαν για τη θερμή στήριξή τους στην εμβληματική έκθεση «από εδώ και πέρα. ιστορίες για ένα επόμενο αύριο». οικοδεσπότες στην εκδήλωση εκ μέρους του MoMus υπήρξαν ο Επαμεινώνδας χριστοφιλόπουλος, Προέδρος δσ, η φανή τσατσάια, Γενική διευθύντρια, και η Θούλη μισιρλόγλου, καλλιτεχνική διευθύντρια του MoMus-μουσείο σύγχρονης τέχνης. κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στη συμβολή του ιδρύματος Παπαγεωργίου, στις εταιρίες deloitte και olympia electronics s.a., στο αρχιτεκτονικό γραφείο objects of Common Interest / lot-arch.com, καθώς και στην υποστήριξη της εταιρίας Venis studios, του φεστιβάλ κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και της Ερτ3 σε θέματα επικοινωνίας, ο κ. χριστοφιλόπουλος και η κ. μισιρλόγλου εξήραν τη σπουδαιότητα της σύμπραξης ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, σε μια τόσο καθοριστική στιγμή για το MoMus. Info: Παράταση λειτουργίας έκθεσης έως τις 5/1/2025.

momuscontemporary-supporters-event-photo-stefanos-tsakiris-84.jpg
Γιώργος και Ζωή Παπαγεωργίου

Κεντρική φωτογραφία: Στέφανος Τσακίρης

ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ GLOW ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2024